Långsiktig Fondsparande

Just nu är spara jag i följande fonder

SPP Globa Aktiefond 60%
SPP USA Aktiefond 40%

Funderar att ändra min portfolja och blir inte klokt av allt som finns att välja emellan. Ska man ha flera fonder eller bara satsa på en häst typ Lysa?

Ska man har en fond inriktad på sverige type SPP Sverige Plus?

Ser fram emot kommentarer
Mvh

Hej, välkommen till forumet!

Just nu har du väldigt mycket USA.

Jag hade rekommenderat att kasta in allt i Lysa. Det har jag också själv gjort. Då får du en toppenportfölj, och kan sen lägga tid/energi på andra hobbies istället för portföljoptimering.

2 gillningar

Själv hade jag stoppat allt i Spp aktiefond Global 100%. Sedan kan du slippa tänka på det långsiktigt . Annars som du har idag fungerar också riktigt bra långsiktigt :+1:

Har du bytt nu igen Jacke? :wink:

100% LF Global indexnära :grin:. Men tänkte då frågeställaren hade redan 60% Spp aktiefond Global kan man lika bra behålla det :+1:. Just nu är bäst hålla sig till det vad man har i portföljen. :grin:

Usa ingår redan marknadsviktat i din globalfond så den hade jag bytt ut mot antingen lite Sverige eller lägga allt i globalfonden :slight_smile:

1 gillning

Ja Lyser verkar intressant. Verkar bökigt att sälja av allt och flytta ISK osv till Lysa samt vara utanför marknad. Kanske bäst att starta en separat Lysa bred 100% aktier.
Kanske dra ner på SPP USA och öka SPP Global också

Jag ser många rek LF Global. Är det avgiften som störst anledning? Eller finns det annat anledning? SPP Global omfatta lite mer små tilvväxt enligt min uppfattning.

Spp aktiefond Global har 12% tillväxtm. Då får du avgöra själv om det är värt 50% dyrare avg. 0.32% istället för 0.22% LF Global indexnära. Vilken du väljer är smaksak. :+1:

Vågar man tro prognoserna (Morningstar: sammanställning av prognoser för de kommande 10 åren) kommer 0.1% vara en piss i sjön jämfört med all överavkastning som EM kommer ge :nerd_face: :money_mouth_face:

1 gillning

Många som kör LF Global kompletterar med LF Tillväxt för att efterlikna SPP Global men avgiften blir något lägre.

Då får vi ha 25% EM + 75% LF Global indexnära. :joy::+1:

Stoppar man 1m sek i Lysa bred 100% då kommer man under 0,3% i avgift. Verkar som en väldigt bra deal med bra spridning av risker. …

1 gillning

Jag skulle troligtvis satsa på lysa eller Opti för att få låga avgifer och ett brett sparande.

1 gillning