Morningstar: sammanställning av prognoser för de kommande 10 åren

Även om jag inte tror på att prognoser om framtiden, så är det ibland illustrativt att se vad andra tänker. Nedan är en sammanställning som Morningstar gjort från olika källor.

Här är sammanställningen i tabellform:

image

2 gillningar

EM ser bra ut och ligger bra till :+1:. Kan tänka mig att det var något liknande prognos för 10 årssedan :thinking: ? Problemet är att avkasningen i EM index ser inte lika lysande ut senaste 10 år :grin:. Hur ska man tänka just nu ? :thinking:. När man ser värderingar i EM index fond blir det lockande ta in 25% direkt in i portföljen med då gäller det att ha is i magen och tålamod då man ser hur mycket det slår åt bägge håll både upp/ned. :thinking:. Även om man är långsiktigt krävs det mycket lugn stark psyke om man ska orka med det :joy: . Sedan när man tänker på Kina och många odemokratiska länder i EM mår man ännu sämre :thinking::joy:. Kanske är jag lite för känslig :joy: ?

1 gillning

Spännande att bara 3 av 5 tror att amerikanska aktier kommer att ge bättre avkastning än amerikanska obligationer på 10 års sikt.

Verkar dessutom som alla tror att Usa ska gå sämre än resten av den utvecklade världen och tillväxt.

Jag är ju en sådan person som har överdriven tro på att allt blir sämre, tack och lov har jag ofta fel.

Hög inflation,
ger höjda räntor,
som gör investeringar dyra för företag och privatpersoner,
så att vinster sjunker och konjunkturcykeln går ned,
och då måste räntor sänkas igen
och ge bra avkastning för räntefonder.

Blir det världskrig kan börsens utveckling likna perioden 1932-1949, ned och sidledes.

Positivt: USA borde vara mindre geopolitisk risk än europa(Ryssland/Ukraina) och asien (Kina/Taiwan).

Den här siten innehåller massa bra data för att förutsäga börsen:

De har lagt ner massa jobb på att få fram riktigt bra data.

4 gillningar

:joy::joy::joy: 8 fick jag det får bli min prognos framåt.

2 gillningar

Vi har en fantastisk tid på börsen att se fram emot för jag fick minsann fram 71% avkastning per år. :+1:

1 gillning

76% här. FIRE - here I come! :wink:

2 gillningar