Fondrobot jämförelse lysa opti avanza

Hej.
Jag undrar, ni pratar mest om Lysa och Opti när det kommer till fondrobot. Hur står sig avanzas fondrobot i jämförelse? Borde jag byta från Avanza till Lysa?

Annika

1 gillning

Lysa är verkligen överlägset på många sätt. De erbjuder Vanguard-indexfonder som är marknadsviktade och har en total avgift på cirka 0,34 %. Personalen är engagerad, bryr sig om sina kunder och är seriösa i sitt bemötande. Dessutom har de ett smidigt uttagssystem och ett användarvänligt gränssnitt som gör tjänsten lätt att använda.

Det enda minuset är den svenska delen på 20 %, men jag tror att detta kommer att förändras i framtiden.

1 gillning

Hej och välkommen till forumet! :slight_smile:

I min mening så är väl kanske inte Avanza auto en “robot” på samma sätt som Lysa eller Opti är.

Avanza auto är egentligen ett gäng olika fond-i-fondlösningar där du själv behöver bestämma i förväg vilken utav de du ska välja.

Jämför man med Lysa eller Opti så guidar de dig i rätt riktning, vilken portföljfördelning du ska ha, baserat på ett antal parametrar som du får svara på när du startar ett konto. Vill du sedan byta fördelning så räcker det i princip dra i ett reglage för att omfördela.

Medans i Avanza Auto så behöver du helt byta fond eller sälja och sedan köpa på nytt den fördelningen du vill ha.

Jag anser att man får mycket mer för pengen på Lysa eller Opti, jämfört med Avanza Auto.

Men! Jag tycker ändå Avanza Auto är tillräckligt bra om man nu på förhand vet vilken fördelning mellan aktier och räntor du vill ha. Samt om du är nöjd med hur Avanza Auto väljer att investera och fördela pengarna i de underliggande fonderna i både aktiedelen och räntedelen.

1 gillning

Vad kul att se att du överväger att byta till en så kallad fondrobot Annika! Jag är ju superpartisk i o m att jag är sparpsykolog på Opti så ville bara understryka att de svar du fått i tråden bör ge dig bra guidning i hur du ska göra med ditt sparande.

Är på forumet hittar du mängder av bra stöd. När jag själv lyfter Opti bland vänner trycker jag på det enkla och automatiska, dvs man är igång på under 5 minuter och sen sköter vi allt så som ombalansering och att säkerställa att du har bredast möjliga exponering mot den globala marknaden.

Sen brukar jag puffa för att vi hjälper spararen med tips och uppmaningar på vägen, inte minst genom våra sparpsykologiska tisps.

Lycka till med sparandet!

1 gillning