Fondsparande på flera ställen?

Hej!

Jag har idag fondsparande utspritt på 4 olika plattformar; Handelsbanken, Avanza, Nordnet och Lysa, med ca. 35-40 fonder totalt. Är det fördelaktigt att ha det samlat på ett ställe, exempelvis 15 fonder på Avanza och eventuellt “öka på” ränta på ränta effekten? Ha en fin dag! ?

Mvh Daniel

Hej,

Ränta-på-ränta påverkas inte av hur många plattformar du använder. Däremot låter det som onödig administration att sprida ut det på så många fonder och plattformar.

Jag är nyfiken på varför du använder Lysa. Jag har fattat det som att främsta syftet med Lysa är att slippa administrationen, men om du ändå använder en mängd andra plattformar så blir ju Lysa bara ytterligare en plattform att hantera.

Fördelar och nackdelar finns kanske lite på andra plan. Som Björnen redan skrev gör det ingen skillnad på ränta-på-ränta effekten om man har sina pengar utspridit eller samlade.

Själv tycker jag att det skulle bli jättesvårt att få en bra översikt över alla tillgångar och framförallt riskprofil med så många fonder och ställen. Bara detta vore tillräckligt anledning för mig att slå ihop en hel del och samtidigt minska antal fonder drastiskt. :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ibland kan man ha fördelar för att ha kvar lite pengar/sparande på vissa ställen. T.ex. en rabatt på bolåneräntan hos sin bank eller bättre förmåner på försäkringar, bankkostnader, osv.

Men sedan kan det också finnas fördelar när man samlar. Hos Avanza kan man få lite bättre villkor ju mer man sparar. Så blir belåning med 0%-räntan lite mer intressant när det finns ett större belopp på kontot.

Tack Björnen och Adde för era bra tips! Kommer garanterat att se över mitt sparande och minimera antal plattformar och fonder för att få en bättre och enklare överblick ?