För få fonder?

NybörjarPortföljen med 10 fonder har Jan i sina artiklar beskrivit som “rekommenderad”. Dock ges även exempel på den förenklade nybörjarportföljen med endast 3 eller till och med 2 fonder om man skippar guldet.

Vilka nackdelar finns med att spara i endast 1 global indexfond (ex Avanza global) samt 1 räntefond, ex Spiltan?

Skulle Du själv som svarar på frågan, som förmodligen har kunskap i ämnet, spara på det sättet?

Att du missar tillväxtmarknader som Avanza emerging markets. Annars så tycker jag att det är ett utmärkt val. Finns en podd med ekonomiprofessorn från sthlm som rekommenderade en billig globalfond.

Precis som Philip skriver finns det inte många nackdelar med en sådan enkel portfölj förutom att man inte täcker alla marknader/regioner/bolagsformer som finns där ute.

Själv började jag med 14+ fonder, läste på lite… bantade ner till 8 och nuförtiden har jag endast 4 fonder.

En globalfond, en global småbolagsfond, en emerging markets fond och sedan xact högutdelande (som “sverige-fond”+ mera). Total avgift 0,21%. En räntefond(mix) har jag inte utan jag lägger 10% av mina investeringar på ett räntebärande sparkonto istället.

Jag är jättenöjd och känner mig trygg med mitt upplägg och har inget behov att anpassa (och överkomplicera) det ännu en gång. Det är enkelt att hantera, har rullat på jättebra i flera månader och jag kan fortfarande skapa några fina grafer och kalkylark om mitt sparande.

Det finns en del här på bloggen som faktiskt kör “all-in” och har 100% globalfond. Funkar också fint, men hade jag velat ha det så enkelt då hade jag förmodligen kört på lysa istället för att inte missa riskspridningen.