För hög förvaltningsavgift?

Jag sparar i ISK till pensionen och har sedan ett par år kört på månadssparande fördelat enligt följande:

70% Länsförsäkringar global index

10% Avanza emerging markets

10% Plus Alla bolag Sverige

10% Handelsbanken global småb index

Den genomsnittliga förvaltningsavgiften blir knappt 0,4%. Bör man pressa den ytterligare? I och med att det gäller ett långsiktigt sparande (över 20 år).

Tack på förhand!

Jag får snittavgiften till knappt 0,3% vid en överlagsräkning.

Vet inte riktigt var du ska hitta speciellt mycket lägre avgift för motsvarande exponering.

2 gillningar

Haha, @Nightowl var riktigt snabb med huvudräkningen. Jag slog in siffrorna och kan bekräfta hans resultat. Din nuvarande avgift är 0,277% (med Avanzas avgifter) vilket antagligen är bland de lägsta du kan hitta för motsvarande fonder.

Enda sättet att få ner den ytterligare torde vara med ETF:er (och tillhörande lång tidsperiod för att nå break-even med avgifter).

4 gillningar

90 % av portföljen ligger runt 0,2 och 10% på 0,7%. Ungefär 0,2 + 0,07 = knappt 0,3%. 0,07 = 0,1*0,7.

Förenklat (och fel) men ungefär rätt…

1 gillning

Med en så lång sparhorisont blir det billigare med SPYI, à 0,17 %/år, även om man väljer en aktör med höga transaktionsavgifter, som Avanza.

Aha då har jag räknat fel. I så fall känns det som rimliga avgifter. Jag har inte lagt alltför mycket tankekraft bakom valet av fonder utan ville mest bara inte lägga alla ägg i samma korg, annars hade jag nog kört all in på Länsförsäkringars. Tack för hjälpen!