För mycket utdelningsutrymme - Gå ner i lön?

Hej!
Jag och min fru driver ett antal bolag och jag har alltid tagit ut lön för att maximera K10.
Nu är våra K10 uppe i ca 16 miljoner vilket är betydligt mer än vad vi har i kapital. Företagen är inte riktigt säljbara då de inte fungerar utan oss (konsulter).
Borde vi då gå ner i lön och nöja oss med schablonen de kommande åren? Vi kan ju fortfarande ta ut allt vi kan tänkas behöva av det kapitalet vi trots allt har.
Vinsten kommer minska ganska rejält då vi är i byggbranschen och kanske vänder upp igen om 2 år och då ökar vi lönen igen.

Har ni fler anställda än er själva?
Tar ni båda lön till brytgränsen eller tar ni högre belopp?

Jag hade inte försökt att maximera min k10:a mer utan försökt att maximera utdelningen istället.
Ta lön till brytpunkten, säg upp eventuella pensionsavsättningar för att maximera resultat och dela ut pengarna istället. (Obs spara pension privat på isk istället)

Er k10:a kommer räknas upp årligen + förenklingsregeln, vilket kommer göra att ni kan ta relativt stora utdelningar utan att er k10:a sänka.
Uppräkningen för 2023 var ca 5% + förenklingsregeln på ca 200 tkr. Detta skulle ge er ett utdelningsutrymme om 1 mkr och att 16 mkr finns kvar i er k10:a

2 gillningar

Ja vi har ett dussin anställda. Jag har 9,6 IBB i lön (eller vad det nu är) och min fru tar upp till gränsen för pensionsgrunande inkomst.
Vår vinst har legat mellan 1,5 miljoner och 4 miljoner de senaste 5 åren. Av dessa pengar har vi delat ut ca hälften och den andra hälften finns i bolaget.

2 gillningar

Grattis till en bra situation!
Spontant låter det rimligt att gå ner i lön och istället öka utdelningen om man tänker rent skattemässigt. Det som fångar mitt intresse är dock kommentaren om att vinsten kommer att minska rejält. Genom att minska din lön så blir inte nedgången lika tuff. Jag förutsätter att det finns ett bra eget kapital att ta av samt att det finns en buffert för att kunna hantera en större nedgång.

Om du zoomar ut: hur mycket pensionkapital och annat privat kapital finns det? Hur ser framtiden ut? Har du behöv av att visa upp en vettig lön, tex om ni avser att söka bolån de närmaste åren?

Tack för feedback!
Ang vinsten så kanske den landar på 500 000:- i år för att sedan vända upp igen nästa år. Vi har kapital så vi kan klara negativa siffror också men det äe inget vi vill göra utan då kommer vi dra ner på kostnaderna för att balansera upp.
Vi behöver inte visa upp en lön utåt då vi har låga bolån och dessutom så tar vår bank hänsyn till kapitalinkomsterna också eftersom de varit så stabila i många år.
Pensioner sparar vi till ca 70 000:-/person och år. Gör att vi hamnar ungefär på brytpunkten den dagen det blir av. Detta sparande kommer inte ändras av att jag ev. går ner i lön är tanken.
Det äe egentligen bara det här med K10 som gör att jag tar en högre lön än min fru.

Tolkar jag dig rätt att ni sparat utdelning och då växt ert utdelningsutrymme till 16 Mkr?

Nja alltså vår K10 är 16 miljoner i utdelningsbart utrymme men vi har inte så mycket kapital att dela ut. Så jag man kan väl säga att det är ihopsparat över tid.

1 gillning