För oss som ej bryr oss om att investera hållbart, etiskt eller enligt ESG

För mig är nyttan att jag vill äga så få :poop:-aktier som möjligt. Så för mig funkar ESG-fonder ok. Inte perfekt dock, för vissa av :poop:-aktierna sorteras inte bort.

Men det är som allt annat, tillräckligt bra får duga för mig. Tänker inte lägga tiden på att fixa en egen portfölj med 800+ aktier och ständigt behöva balansera om efter valt index.

Visste du att Berkshire Hathaway Energy är delägare i Byd? Hoppas de sålde Berkshire med…

Och när sånt här uppdagas så är det väl bättre om t ex. Bershire ser till att Byd skärper sig.

Berkshire sålde sina aktier i byd i sept 2025.

Jag gillar warren buffet, men är lite besviken på att det tog så lång tid för honom erkänna att klimatförändringarna är ett faktum och att det finns en risk att det kan komma ge enorma förluster för deras försäkringsverksamhet. Det var ju bara nåt år sedan som han erkände detta.

2 gillningar

Det har jag missat! :blush::+1: Berkshire ägde BYD i 17år, en av deras mest lönsamma investeringar. Ett sånt bolag hade inte jag velat missa pga. godtyckliga ESG exkluderingar.

AP7 har förövrigt varken med Tesla eller BYD nu :sweat_smile:, världens två största elbilstillverkare…

1 gillning

Tror det var charlie mungers ide att investera i byd. Var nog inte så många som kände till det bolaget då. Finns en gammal kul intervju med munger där han får frågan vad han tycker om tesla aktien

2 gillningar