Som bekant har ju majoriteten av indexfonder länsförsäkringar, avanza global osv exkluderat oljebolag, försvarsaktier och en drös annat som anses mindre rumsrent.
Under många årtionden utgjorde oljebolag en signifikant andel av index (30-50%+) hur känner ni när ni låter fondförvaltare plocka bort det som anses vara kontroversiellt? Hela tanken med indexfond är ju att ingen kan förutspå framtiden och det som ska avkasta mest.
Vad händer när någon kontroversiell sektor tar upp en bestående del i framtiden? Försvarsaktier har ju gått som tåget senaste tiden, vågar man fortsätta göra detta aktiva val i åratal fram?
Jag är lite kluven, tycker det känns olustigt att tjäna pengar på sådant som förstör människors liv. Men har landat i att det egentligen inte finns några bevis för att jag gör någon nytta genom att exkludera den typen av bolag efter att ha tagit del av liknande diskussioner.
Har därför valt att lägga nyspaeandet i SAVR Global by Vanguard och Lysa Bred (dessa fonder exkluderar inte aktier utifrån ESG-kriterier). Min fru har fortfarande Avanza Global och jag tycker inte att det är ett så stort problem så att jag uppmana henne att överväga byte, det är ju svårt att säga vad som kommer vara “rätt” med facit i hand.
Du verkar ha ignorerat bilden och texten och kört fokus på ett stycke.
Ponera att Space Lasers AB blir en mega hit, index utgörs av detta bolag samt hela nya industrin i sig upp till en signfikant andel. (en hel ny genre av framtida mag7 lanseras) - din fond exkluderar.
Det finns ju som tur är fortfarande gott om alternativ om man nu vill investera i sektorer som inte anses ESG-kosher.
Orkar man kan man ju dessutom plocka ihop sin egen lilla godisblandning istället för att köpa en färdigblandad påse. Det är ju t o m väldigt rimligt att göra det om man nu har avsmak för något särskilt.
I min portfölj ägs det en hel del index, men när jag köper enskilda aktier styr jag bort från sådant jag inte vill befatta mig med. Här inkluderar jag långt fler bolag än vad ESG-filter normalt sett gör, och köper bara sådant som jag tycker tillför något till världen. Jag investerar t ex inte i tobak, men inte heller i snabbmat, sprit, choklad/godis och annat skit som egentligen bara existerar för att mänskligheten har för dålig karaktär.
Känns såklart olustigt. Fondförvaltarna kontrollerar vad jag förstår en stor del av marknaden. Låter man dem välja fritt utnyttjar de det för marknadsmanipulation.
Alltså; att jag och miljontals andra överlåter ratten till fondförvaltaren kan ju utnyttjas av denne för olika ändamål.
Finns det en anti-ESG-fond till låg avgift som jag kan köpa x % av och träffa hela marknaden bättre? På Avanza till exempel. Letar konkret förslag på hur man kompletterar bilden.
Har inte bara indexfonder. Man jag funderar ibland på var min gräns går.
Skulle det gå att äga aktier i Aylo tidigare Mindgeek skulle jag möjligen hoppa över.