Föräldra-FIRE - inspirationstråd

Jag förstår konceptet, jag tror bara att den frihet som försvinner med att leva i fattigdom är större än med iaf ett normalt kassaflöde. Det är en subjektiv känsla hos en vuxen, men ett barn kan inte välja. Det är relativ fattigdom och barnen förstår det tidigt.

2 gillningar

Det är ingen fattigdom även om det känns bra att avfärda Föräldra-FIRE som det.

När man har MER saker än alla andra, när man hittar på mer saker än alla sina jämnåriga, när man reser mer än någon annan i klassen känner man sig inte fattig.

Att använda samhällets överflöd, till ens egen fördel, att hålla nere ens kostnader är inte att vara fattig.

Var du får det ifrån förstår jag inte?

Vilken frihet försvinner menar du? Varje barn har 3 syskon att leka med / lära sig av / ta stöd från samt 2 st vuxna som kan vara väldigt närvarande.

Just begreppet att leva av samhällets överflöd tycker jag är väldigt intressant. Brukar tänka kring böcker att en ny bok typ kostar 200 kr och finns sedan efter ett år för 5 kr på en lopphandel. Vad är det egentligen som har har påverkar värdet så mycket? Får man verkligen en så mycket fattigare upplevelse av att läsa boken ett år efter den släpptes

7 gillningar

Det var det här jag refererade till

7 gillningar

Yes!

Det är en uppskattning om hur mycket tid jag lägger i veckan på, renovering av hus, hämta något vi köpt, titta genom annonser, AB jag råkade startade osv osv

Inte ett enda måste jobbande, men man kan ju räkna det som jobb eftersom jag inte ligger på en strand. Det mesta arbetet sker tillsammans med ett eller flera barn.

Även de flesta ålders pensionärer i villa jobbar 20-30 Tim i veckan med olika saker!

Nu i sommar ligger jag långt under men nu när skolan startat går det upp lite.

2 gillningar

Det är väl något annat kan jag tycka. Skriver man att man jobbar 20-30 timmar i veckan så tror jag att det är underförstått att det är förvärvsarbete om man inte skriver något annat.

6 gillningar

Det är en definitionsfråga!

Jag ser på att renovera ett hus vi hyr ut för att få intäkter som arbete. Jag gör det för att öka vår förmögenhet.

Jag köper saker som jag i framtiden ska sälja som arbete. Jag gör det för att öka vår förmögenhet.

När jag diskar, klipper gräsmattan, dammsuger, tvättar bilen lagar mat
osv är det inte för att öka vår förmögenhet jag gör det. Alltså räknar jag inte det som arbete.

2 gillningar

Visar egentligen hur skev syn man har på vad som är arbete.

Jag tycker egentligen man borde definiera det som någonting man gör som även skulle gå att sälja. Exempelvis om jag klipper gräset är det ett arbete pga. att jag lika gärna skulle kunna klippa gräset hos någon annan och istället få betalt i pengar för det.

Om jag däremot läser en bok eller tittar på ett tv-program är det inte arbete för det är väldigt långsökt att jag skulle kunna få betalt för att läsa en bok eller se ett tv-program.

4 gillningar

Att jobba 20-30h i veckan är inte riktigt min bild av FIRE. Jag skulle själv aldrig hävda att jag lever FIRE-liv om jag inte hade haft passiva inkomster som täcker mina levnadskostnader. Med det sagt tror jag att de flesta som lever FIRE fortfarande drar in lite pengar och ägnar sig åt ett par timmars “arbete” i veckan utan att för den delen gå till ett jobb. Man har ju kvar sitt humankapital och något ska man ägna sin tid åt.

1 gillning

Relativ fattigdom i Sverige definieras som hushållens inkomst som ligger på mindre än 60 procent av medianinkomsten i landet, efter skatt. Så låt hålla oss till vedertagna begrepp iaf.

Frågan är då om det går att leva i relativ fattigdom och samtidigt ha ett bra liv för en barnfamilj - och det är klart att det går. Men om jag behöver välja mellan ett jobb där jag får använda mitt intellekt och ett liv där jag behöver hitta bra deals för min mjölk, är valet rätt enkelt. Både för mina barn och för mig själv.

5 gillningar

Det är helt ok men då är du väl inte i en FIRE-situation om du behöver jobba 20-30 timmar i veckan?

2 gillningar

Berätta vad man ska göra med sina ca 84 Tim per vecka när man inte behöver jobba!

Risken är att man hittar något som drar in pengar, då är man per definition inte FIRE längre?

Att driva en blogg eller YouTube kanal hade för mig tagit mer än 20 Tim per vecka, främst för att jag inte har intresse och det hade tagit för mycket energi. Är ingen som har en blogg eller YouTube kanal FIRE?

1 gillning

Jag behöver inte.

Jag råkar göra saker, med mina barn, som ger intäkter. Jag gör det för det är roligt, inte för jag måste.

1 gillning

Mitt sätt att se det är att det är OK att ägna sig åt lite frivilligt arbete när man lever FIRE. Man gör det för att det berikar ens liv, inte för att man måste.

Om ditt “hustle” är helt frivilligt och inget måste för att få er FIRE-kalkyl att gå ihop tills ni lämnar jordelivet så lever ni enligt min definition FIRE. Måste du fortsätta slita 20-30h i veckan för ert levebröd är det inte FIRE ni lever. Med det sagt lever ni annorlunda och det är inspirerande så jag kritiserar absolut inte de val ni har gjort här. Tycker bara att det inte borde kallas “Föräldra-FIRE”. Kanske “Föräldra-hustle” hade varit mer passande?

Det är ju FIRE, då vi under de första åren inte gjorde det vi gör nu.

Vi hittade under FIRE resan intressen i livet som gör att vi fått in pengar. Att det dessutom är lärorikt, gör det precis när och om man vill, gör det Tillsammans med barnen ändrar inte det faktum att vi inte behöver göra det om vi inte vill.

Ska man göra FIRE enligt gängse instruktionsbok så är det ju nästan omöjligt när man är i 30 års åldern.

Hur gör man under 30-40 år varav, 20-30 är tillsammans med barn för att inte få tillföra värde till sin ekonomi?

1 gillning

Då förstår jag bättre. Att sitta och läsa annonser varje dag för att hitta saker som man kan köpa och sedan sälja med vinst är inget som jag personligen kanske hade gjort men jag har full respekt för att man har olika intressen.

OK, då är jag med.

Skulle du vilja dela lite konkreta siffror på de passiva intäkter som ni har varje månad och var de kommer ifrån? Kanske även ange vilka “aktiva” intäkter ni har från det frivilliga arbete som utförs?

En månads Kalkyl är följande:

Kostnader ca 15 000 kr

Intäkter 6740 kr.

Nalla av sparande om vi måste 8260 kr.

Alla övriga intäkter är bonus om vi vill/lyckas/orkar göra något som råkar dra in pengar.

2 gillningar

Det här låter som barnbidraget för fyra barn.

5 gillningar

Varför formulerar du det som att ni “nallar” av sparandet? FIRE bygger på 4%-regeln. Dvs, man kan plocka 4% av kapitalet i 30år som en passiv inkomst.

Var är hyresintäkterna? Har ni inga hyresintäkter som trillar in varje månad? Du har ju tidigare nämnt att ni hyr ut ert andra hus.

1 gillning