FIRE behöver absolut inte bygga på någon 4 % regel. Vi kör under 1 % regeln och lever FIRE. Man måste INTE göra av med en viss summa för att leva FIRE, du har fått allt om bakfoten.
Vi har inga hyres intäkter varje månad. Vi hyr ut några veckor på sommaren, om vi orkar och vill. Mindre jobb, mindre slitage, mindre kostnader, mer intäkter. I år hyrde vi inte ut huset alls utan bytte boende med en annan familj, dvs vi fick ”gratis” semester boende under några veckor.
Ja, det var lite slarvigt uttryckt av mig kanske. Det finns olika vägar till att nå FIRE. Definitionen av FIRE är att ens passiva inkomster täcker ens utgifter så att man blir arbetsfri och kan sluta lönearbeta.
En del väljer att nå FIRE via sitt aktiekapital och då brukar 4%-regeln vara vägledande. Andra väljer att skapa (semi-)passiva inkomster via uthyrning och då minskar såklart behovet av inkomster från kapital. Jag hade dock alltid använt 4%-regeln för att estimera rimlig passiv inkomst från kapital som är hållbar över tid.
Det innebär faktiskt inte nödvändigtvis att skala ner!
Vi har, tyvärr, skalat upp på många sätt. När man inte lägger 45- 50 timmar i veckan på lönearbete har man tid att ta tillvara på samhällets överflöde. Vilket, tyvärr, resulterat i ett mer materiellt liv än om man lägger hela sin lön på att konsumera nya saker.
Ni har alltså helt på egen hand ackumulerat kapital om 8M+ redan i 40-årsåldern och väljer trots det att dra runt ett hushåll med två hus och sex personer på 15k/månad? Minst sagt imponerande om det är sant.
Vi körde garderobsrensning inför skolstarten och jag konstaterade att vi lyckas samla på oss över 200 par barnskor till en totalkostnad om ca 200-300 kr.
Jag får varje månad ett par kassar barnskor och kläder av en loppis som inte säljer barnkläder.
Jag kan inte släppa er matbudget på 500 kr per person i månaden. Även om du är kompis med lokala ICA-handlaren så låter det otroligt billigt. Eller får du mat av handlaren?
Kikade på konsumentverket gällande matkostnader i månaden för en tvåbarnfamilj - ca 11600 kr i månaden. Ni är dessutom 6 st och lägger totalt 3000 kr i månaden. Otroligt - kan du inte ge lite exempel vad ni äter?
@Poulseng verkligen inspirerande hur ni har valt att leva! Ni är nog unika i Sverige på nivå 4 (nämndes i annan tråd) som lever så som ni gör med secondhand-kläder och matsvinn från ICA. All respekt! Hade varit superintressant om du hade velat ställa upp på en intervju i podden. Man kan göra det anonymt som tex Fru Efficient Badass gjorde.
Det är givetvis alltid ok att ägna sig åt frivilligt arbete, men skillnaden mellan FI och FIRE är ju att med FI (utan RE) så behöver man inte jobba för försörjningen, men kanske jobbar lite (eller mycket) ändå, helt frivilligt, för att man vill, eller även om man inte jobbar för tillfället tänker att man nog kommer att jobba igen någon gång, så man ser sig inte som pensionerad. Sedan är förstås inte etiketterna så himla viktiga.
Märker att du undviker att gå in på detaljer hur ni klarar er på 3000 kr/mån på mat för 6 personer. All respekt för det, men tror att många skulle uppskatta mer information hur det går till. Men du svarar såklart på vad du vill.
Bor man på en mindre ort ska man bygga nätverk. Lär känna din lokala Handlare. Lägg fram förslaget att betala för mat de ska kasta. Vips är du under 3000 kr per månad.
Bor du i storstad är de stora Invandrarbutikerna vägen till en mindre matbudget.
Vi hade nog kunnat ha något lägre matkostnader om vi bott i en storstad.
Har man tid och tänker man utanför boxen löser man det.
Spännande tråd detta. Jag lever inte som du och jag skulle inte kunna göra det du gör. Men jag har också valt ett annorlunda liv i viss mening.
Jag tyckte att diskussionen ovan om existensminimum var intressant. Är man förmögen (eller påhittig) tror jag att det är ganska lätt att leva under existensminimum, om man är beredd att göra det. Vi har två barn, existensminimum för oss enligt politiska beslut borde vara ungefär 19k. Vi lever dyrare än så, men då har vi fem bostäder (hade sju) och är inte särskilt försiktiga med pengar. Nöjde vi oss med en bostad och sedan betalade hela bolånet (vi kan), så skulle 19k räcka riktigt långt. Möjligen att vi skulle behöva minska antalet besök på ChopChop för att nå dit, men jag är inte säker. (Och då räknar jag inte in betalning av lån, men det var ju poängen: det är billigt att vara rik. Och det är ju inte en kostnad.)