Vem har sagt att vi köper utgångna varor? Vi köper det som skulle slängts! Om du bara anade hur mycket som slängs pga olika orsaker.
Även innan vi flyttade till en mindre ort och bodde i storstaden så planerade vi inte. Det blir alltid dyrare. Vi handlar på tillbud, restpartier, rea osv osv
Priserna styr. Inte en specifik maträtt.
Vi var i affären varje dag när vi bodde i storstan, ibland handlade man, ibland inte. Ja det tar tid, vilket kan ses som en kostnad men jag har alltid sett det som en hobby istället för att cykla eller gå en runda planlöst cyklade jag till affären.
Ingen har sagt det, därav mitt frågeteckan. Dock skulle jag känna att det är lite begränsande att basera sina måltider efter vad som din kompis ica-handlarn skall slänga den dagen.
Men så länge ni är nöjda så är det gott så. Vi är alla olika och det är många som tycker att vi äter tråkig mat då vi odlar mycket själva och äter efter säsong.
Man samlar på sig mat för att räcka 3-4 år sedan kan man välja vad man vill ha. Grönsakerna äter vi direkt men det mesta andra åker ner i de fyra frysboxarna eller skafferierna.
Det känns inte som att vi kommer någon vart. Följer tråden under dagen och ifall det inte kommer något konstruktivt ur tråden stängs den.
//Oliver, moderator
Jag har inte haft tid att gå igenom hela tråden, om jag får tid till det kommer jag gå igenom tråden under dagen. Flaggade inlägg döljs tills någon i modteamet haft tid att titta på det. Ville bara gå in i tråden och be om att alla försöker hålla sitt till ämnet.
Jag ställde några konkreta frågor i början av tråden, fick inga svar överhuvudtaget för “det inte var poängen med tråden”
Då drog jag mig ur tråden för jag förstod att här kommer man inte få några svar, har följt tråden och märkt att ingen annan får ju konkreta svar heller förutom väldigt svävande svar eller spydiga svar om exelark så jag hade ju rätt🤷🏼
Jag tycker att skulden till utvecklingen i tråden är delad. Vissa verkade bli irriterade på helt ovidkommande saker som livstil och lite brist på tydlig information om livsstil.
Men du har också uppfattats som aggressiv och nedlåtande. Vår första interaktion på forumet handlade t.ex. om att du verkade säga att vi som har barn i förskolan eller fritids är omoraliska. Vi löste det samförstånd, men jag tror att det är den typen av kommentarer som av vissa har upplevts som attacker och fått dem att bli sura.
Rörande förskola: Jag tror tvärt om att förskola är ett väldigt bra val för de flesta föräldrar och att även föräldrar som är hemma på dagarna bör få (rimligen för en högre avgift, förskola är pinsamt billigt för oss som tjänar hyfsat) ha sina barn där och även att det är en bra idé för de flesta familjer (inte nödvändigtvis alla!) att tidigt sätta sin barn i förskola.
Exempelvis har du inte svarat på någon av mina frågor om hur du fick “ett nästan gratis hus” eller vad du köper som ökat 2 miljoner I värde förutom att vem som helst kan nörda ner sig och samla olika saker(som ingen vet just det redan)
Vi har olika syn på förskolan och skolan som hade räckt till en hel tråd! Jag får öppna den nästa gång jag blir dålig!
Ja jag har bestämda åsikter och principer (som går att rucka på). Det har lett till Föräldra-FIRE i ganska ung ålder men det leder också till reaktioner då det är ett helt annorlunda sätt att leva än 99 % av Sveriges befolkning.
Absolut, men förskola är ingen universallösning för alla barn.
Det finns öppen förskola till 6 års ålder!
Det finns lekplatser, det finns aktiviteter, man kan resa till andra länder och upptäcka andra kulturer med en förälder, få 100 % uppmärksamhet under några veckor.
Jag och yngsta barnet ska resa i två veckor tillsammans i höst. Tänk om jag fått gör det med min far när jag var liten!
Från 6 års ålder tvingas man ändå in i ett system vare man vill det eller ej! Skolplikt råder.
I Sverige råder konsensus kring förskola. 90 % av den konsensusen kommer, enligt mig, från att de allra flesta inte har några val. Då accepterat de flesta det samhället säger, förskola ÄR bra. Barn blir inte konstiga som mig, gick hos dagmamma, om de missar några år förskola!
Alla våra barn ogillade förskolan ( 15 Tim om de ville) men har älskat skolan, ordning, struktur, lärande, återkoppling osv De vill inte ens ha sommarlov för de vill lära sig mer.