Föräldra-FIRE - inspirationstråd

Är du intresserad av något samlarområde? Analysera om det finns många samlar och om värdet på området kommer hålla över tid.

Sätt dig in i det området på extrem nörd nivå.

Köp inom området i många många år.

Gör det som en hobby när man har gjort Föräldra-Fire och låt det bli en pensionsförsäkring.

På många sätt tillfredställer det även många andra saker i livet, man får dopamin, man får socialkontakt, den uråldriga jägarinstinkten får komma fram.

Människor som lever med knappa marginaler, vilket du och din familj tveklöst gör med er 15 KSEK budget, har ofta järnkoll på sina utgifter. Med eller utan Excel.

Varför kan du inte svara på en endaste fråga om era utgifter?

1 gillning

För vi inte lever på marginalen!

Bara för man spenderar lite och ser det som en sport att hålla nere utgifterna behöver man inte leva på marginalen.

Förklara gärna hur en familj på sex personer och en månadsbudget på 15 KSEK inte lever på marginalen :blush:

1 gillning

Varför kan du inte besvara några av de enkla frågor som ställs?

6 gillningar

Jag är medveten om att vi är annorlunda än mer än 99 % av Sveriges befolkning.

Bara för man gör något annorlunda än du gör betyder inte att man inte kan göra det.

Det är faktiskt absolut inget svårt om man bara skruvar 20 % på kalkylen för hur vi lever.

Det känns faktiskt dåligt. Ber om ursäkt ifall du tycker att jag varit aggressiv mot dig eller förolämpat dig och din fru. Tror nog att vi bara är så extremt olika att det triggar mig varje gång du skriver något. Har genuint svårt att hejda mig från att vara på hugget men det ska du självklart inte få lida för.

Finns egentligen inget mer att skriva här. Tack för att du delar med dig, jag håller inte med i sak men respekterar att du går din väg :folded_hands:

7 gillningar

Berätta gärna vad du sparar till och vad du vill använda dina pengar till!

För mig har sparande varit en språngbräda för att få vara med min familj helt på mina egna villkor de senaste 10 åren.

Vad vill du uppnå?

Jag har inte en aning om varför du är provocerad av att jag lyfter fram att vilken familj som helst (som får barn när de är 30+) som vill det kan göra Föräldra-FIRE. Det krävs fokus under några år men det är absolut ingen omöjlighet.

Detta hade gjort att många som hade velat vara mer med sina barn hade kunnat vara det. Vilket jag tror hade lett till tryggare barn och färre skilsmässor. Vad är negativt med det? Varför ha en fientlig inställning till det?

Jag har lyft fram punkter hur vi har gjort och som kan användas som inspiration i sin egen resa mot att styra sin egen tid.

Bara för att vår resa ser ut på ett visst sätt betyder det inte att andras resa måste se ut så. Alla jobbar utifrån sina förutsättningar, intressen osv.

2 gillningar

Återigen, det är ingen som är provocerad över hur ni lever era liv, eller gör Föräldra-FIRE.

2 gillningar

Ja, många blir provocerade av dig, ditt sätt att uttrycka dig och din syn på dig själv och omvärld.

Det är inte likställt med att de blir provocerade av det liv du lever och föräldraFIRE - det tror jag inte särskilt många blir.

10 gillningar

Ligger man på Nivå fyra och i materiella saker mer på nivå 5.

Där hela livsfokuset har utgångspunkt i barnen.

Vad är det du tycker saknas i livet?

Vad är det pengar skulle kunna förändra i våra liv för vi ska få mer lycka?

Berätta!

Vilken fråga har jag undvikit att svara på?

1 gillning

Vi har helt skilda perspektiv på livet och nivåerna. Har ni 100M+ (vilket jag ser som början på nivå 5), tycker jag ni slösar väldigt mycket energi på att optimera kostnader, t.ex.

Med det sagt så börjar jag misstänka att detta är en trolltråd och jag väljer att inte fortsätta denna destruktiva argumentation. Är du inget troll tycker jag du borde stänga ner datorn eller telefonen ett par dagar. I all välmening.

3 gillningar

Äsch det är lugnt - du är inte ngt jag lägger större vikt eller energi på :joy:

Lev väl!

1 gillning

Det jag har fastnat på är att du säger att ni har 15k i kostnader vilket alla enas om är extremt lågt. Men på det här forumet imponeras nog många av det.

Men när folk vill att du specar säger du att du inte för excel-bok. Däremot kan du säga på kronan hur mycket pengar du behöver lägga till från ditt sparande för att nå 15k.

Men att ha två hus, bil och fyra barn med vad som tillkommer det är ju många här intresserade av att veta hur det kan räcka med 15k.

Som exempel så tänker jag att elkostnad, fastighetsavgift, sophämtning och VA för två fastigheter måste ligga på ett antal tusen kronor per månad. Därför vore det ju intressant att veta om ni bor i ett hus värt 300k eller 3mnkr. Även om man eldar så behövs el och nätavgiften är ju rätt dyr oavsett var man bor. Ni kanske har egen brunn och slipper VA. Men ett hus behöver ofta någon form av underhåll, iaf på lång sikt.

Sen behöver en bil service, bensin etc (även om jag här antar att ni har en billig bil och känner någon som reparerar/servar den).

Även om man köper beggade kläder till barnen så kostar ju det ändå pengar. Liksom cyklar som du nämnt.

Sjuk- och tandvård till er, apoteket etc

Men om du inte kan/vill svara på detta så kommer ju folk fortfarande undra.

7 gillningar

Tack för att du frågar trevligt!

Helt ärligt har vi inte 100% koll på utgifterna ner till varje krona. Det är i min mening helt meningslöst tidspill och jag blir uttråkad.

Huset värt mer åt tre miljoner än 300 000. Tur med köpet, marknaden dippade och vi köpte utanför marknaden. All tung renovering gjord men ytskick i vissa rum hade kunnat ändrats. Nytt tak, nya fönster, nya badrum, nytt kök, nytt vattenburet värmesystem med jordvärme som enda värmekälla. Total elförbrukning ca 5700 kWH för allt. Kommunalt VA, har inte koll på exakta kostnader i huvudet. Billig bra hemförsäkring kommer inte ihåg exakt kostnad.

Andra huset bara låg underhållsvärme i några utrymmen. Vet inte exakt förbrukning i huvudet. Brunn. Billig försäkring.

Ok billig 7 sätes bil pga många barn, börjar ha några år på nacken då vi köpte den i Corona dippen. Granne pensionerad bilmekaniker. Finns billiga försäkringar, tror vår kostar 269 kr månaden. Diesel varierar ganska mycket 500-1000 kr.

Klädköp för alla ca 100 kr månad. Egentligen hade vi kunnat ha kläder på intäktsidan men vi orkar inte sälja beg kläder utan skänker dem.

Bra Cyklar minst 20 st, garaget är minst sagt fullt! Från gratis till 100-200 kr st. Fixar dem själv, alltid gillat att cykla. Egentligen ingen kostnad alls då vi nog får in mer på sålda cyklar. Alltså en intäkt som råkar ske.

Apotek,Kanske 200 kr i månaden på någon kräm mot eksem. Högt räknat.

Tandvård kanske 1000-1500 kr om året.

Hygien artiklar i månaden 300 kr kanske.

Mobil abonnemang 239 kr tror jag, kanske något mer. Har funderat på att hoppa runt mellan olika men inte tagit tag i det.

En post som har ökat de senaste åren och som jag glömt bort lite är barnens aktiviteter. Den har nog årshögsta i år med läger för två barn. Den ligger nog på ca 5000 per år nu och den kommer nog ticka uppåt de kommande åren.

Första gången jag spaltar ner våra kostnader. Tidigare har jag bara sett på totalen in och ut. Verkligen inte roligt att räkna på.

Det vi lägger krut på är resor. Anser det vara en väldigt viktig del i barnens uppväxt att få uppleva saker. Inga Thai badresor utan egna rundresor i bil/buss/tåg i länder i Asien/Afrika. Här kan det vara svårt att pressa kostnaderna och vi blir tvungna att nalla av våra besparingar. Det går dock att göra super fynd på flyg fortfarande!

4 gillningar

Viktigast är att planera inköpen med veckomatsedel för att undvika impulsköp och svinn.

Ät någorlunda liknande saker varje vecka så slipper ni köpa kryddor och annat som bara står öppnade och inte används.

Släng aldrig något ätbart.

1 gillning

Jag håller inte med.

Vi planerar nästan aldrig inköpen, förutom standardprodukter som mjölk och kaffe.

Det vi gör är att låta priserna styra oss och det vi köper av handlaren som han skulle slängt.

Frysboxar är guld värda. Vi kom över ett parti med 200 påsar dumpnings som kostade oss 3 kr styck. Rakt ner i en frysbox.

Här kommer ju det som någon tidigare varit inne på, det är dyrt att vara fattig. Har man inte 600 kr och plats i frysen kan man inte göra affären.

Jag måste också säga emot med kryddorna. Vi lagar väldigt mycket olika mat från olika länder, kryddor är ett måste. Kryddor är inte speciellt dyra. Det kan lyfta de enklaste rätterna. Vi kör ofta temakvällar med mat, musik och film från ett specifikt land eller region.

2 gillningar

:clap:

Jag undrar fortfarande vad tråden är till för, speciellt som den anses inspirerande. Men jag lyckas väl inte tänka utanför (frys)boxen och jag är väl helt enkelt både upprörd och provocerad, för det har en anonym oneliner-droppare sagt online.

Men nu skrev jag igen ändå. Fasen också. :see_no_evil_monkey:

14 gillningar

För de flesta andra konsumenter som inte köper varor som är utgågna (?) och därmed skall kasseras lönar det sig definitivt att veckohandla och planera sina inköp.

2 gillningar