Tack för att du frågar trevligt!
Helt ärligt har vi inte 100% koll på utgifterna ner till varje krona. Det är i min mening helt meningslöst tidspill och jag blir uttråkad.
Huset värt mer åt tre miljoner än 300 000. Tur med köpet, marknaden dippade och vi köpte utanför marknaden. All tung renovering gjord men ytskick i vissa rum hade kunnat ändrats. Nytt tak, nya fönster, nya badrum, nytt kök, nytt vattenburet värmesystem med jordvärme som enda värmekälla. Total elförbrukning ca 5700 kWH för allt. Kommunalt VA, har inte koll på exakta kostnader i huvudet. Billig bra hemförsäkring kommer inte ihåg exakt kostnad.
Andra huset bara låg underhållsvärme i några utrymmen. Vet inte exakt förbrukning i huvudet. Brunn. Billig försäkring.
Ok billig 7 sätes bil pga många barn, börjar ha några år på nacken då vi köpte den i Corona dippen. Granne pensionerad bilmekaniker. Finns billiga försäkringar, tror vår kostar 269 kr månaden. Diesel varierar ganska mycket 500-1000 kr.
Klädköp för alla ca 100 kr månad. Egentligen hade vi kunnat ha kläder på intäktsidan men vi orkar inte sälja beg kläder utan skänker dem.
Bra Cyklar minst 20 st, garaget är minst sagt fullt! Från gratis till 100-200 kr st. Fixar dem själv, alltid gillat att cykla. Egentligen ingen kostnad alls då vi nog får in mer på sålda cyklar. Alltså en intäkt som råkar ske.
Apotek,Kanske 200 kr i månaden på någon kräm mot eksem. Högt räknat.
Tandvård kanske 1000-1500 kr om året.
Hygien artiklar i månaden 300 kr kanske.
Mobil abonnemang 239 kr tror jag, kanske något mer. Har funderat på att hoppa runt mellan olika men inte tagit tag i det.
En post som har ökat de senaste åren och som jag glömt bort lite är barnens aktiviteter. Den har nog årshögsta i år med läger för två barn. Den ligger nog på ca 5000 per år nu och den kommer nog ticka uppåt de kommande åren.
Första gången jag spaltar ner våra kostnader. Tidigare har jag bara sett på totalen in och ut. Verkligen inte roligt att räkna på.
Det vi lägger krut på är resor. Anser det vara en väldigt viktig del i barnens uppväxt att få uppleva saker. Inga Thai badresor utan egna rundresor i bil/buss/tåg i länder i Asien/Afrika. Här kan det vara svårt att pressa kostnaderna och vi blir tvungna att nalla av våra besparingar. Det går dock att göra super fynd på flyg fortfarande!