Föräldra-FIRE - inspirationstråd

(inlägg raderat av författaren)

19 gillningar

Snyggt jobbat TS! Du har helt rätt om överflödsamhället - finns hur mycket som helst som är i princip gratis.

Du gör dig själv, dina barn och planeten en tjänst genom att spendera tid och resurser på ett genomtänkt sätt. Tror att de flesta är imponerade och de som är provocerade önskar nog att de vågat leva enl dina värderingar så de fått spendera met tid med sina barn.

Mest skrattretande är gentlemannen som spelade ut hudfärgskortet så tidigt han bara kunde.

6 gillningar

Stort tack!

Det är en fördom som får stå för dig. Själv är jag det inte.

Du uppfattar dig själv som provocerande, vilket jag påstår att du inte är.

Det finns inget provocerande i era livsval. Däremot kan din ovilja att ge tydliga svar säkert uppfattas som irriterande…

Varför alla dessa frysboxar?

2 gillningar

Innan det framkom att TS har 10+ miljoner så tyckte jag att det var en väldigt viktig detalj vilket utseende och ursprung man har. Jag är helt övertygad om att någon med utländskt påbrå inte skulle få ta fördel av de loppisar, blocket deals och ica-polare som TS påstår är tillgängligt och möjligt för alla bara man tänker utanför boxen. Jag vill inte göra det till en white privilege diskussion längre då jag har uppenbarligen fel.

TS är uppenbarligen förmögen men gillar att lajva fattig och self-made är min nuvarande tolkning.

Sen är det absolut jättebra för planeten att hoarda 200 par barnskor :+1:

10 gillningar

Som sagt, era livsval provocerar inte. Snarare är många imponerade över er extrema förmåga att hushålla med knappa resurser…

Det är du som överanvänder ord som provocera och exakta uträkningar. Så varför inte ta av dig offerkoftan och börja berätta lite mer i detalj hur er hushållsekonomi ser ut :blush:

14 gillningar

Så du har pluggat till civilekonom för att sedan slita hårt i ett arbetaryrke i sex år, och poff blev det ett antal miljoner som nu bara växer i takt med barnaskaran?

Nja, lite underhållande men trollvarningslampan blinkar starkt för mig.

15 gillningar

Huvudet på spiken, som så ofta!

2 gillningar

Allt står i tråden om du orkar läsa den, väldigt enkel matematik.

Månadsbudget:

Utgifter ca 15 000 kr

Inkomster 6740 kr

Vi behöver 8260 kr.

Eloge! Fan vad inspirerande :pinched_fingers:

1 gillning

Stort tack! Det värmer!

Några frågor…

• Utöver barnbidrag, vad har ni för övriga inkomster som genererar ca. 8260 kr. varje månad?
  • Hur mycket spenderar ni på mat, boende, transport och övrigt?

Nu går du in på excelarksfrågor!

Vi har vårt sparande som vi nallar av som enda helt 100 % säkra inkomst.

Allt annat är enbart bonus som råkar hända.

Vi har ingen 100 %ig exel budget, livet händer och kostnader anpassas efter det. Det är tråkigt att leva ett liv efter budget. Lever man alltid för att minimera kostnader och maximera nyttan så behövs det inte. Vi håller i pengarna och försöker öka intäkter om det går.

Det är du som ständigt återkommer till Excel och exakt budget.

Du påstår dig leva på en mycket knapp budget, men kan inte ge ens ungefärliga svar på någon av mina enkla frågor, vilket är förvånande.

1 gillning

För att kostnaderna är flytande!

Det är det jag inte klarar av med excelarks tänkande. Livet händer!

Det är sommar, vi äter på resturang några gånger. Vi är utomlands över jul och nyår i 4 veckor ” inga värme kostnader” och inga transportkostnader. Meningslöst att stirra sig blind på en specifik budget, det tar bara tid och energi. Ger inget tillbaka.

Håll alltid nere kostnaderna så landar de på 13-17 tusen kronor.

Två hus, en bil, 10 miljoner i sparande, 4-5 resor om året. Tycker det låter som att ni lever finfint.

Jag har inga barn. Jag vill inte heller i framtiden ha några barn. Hur kan jag uppnå samma sak?

8 gillningar

Det här låter spännande och intressant. Skulle du kunna ge några lite mer konkreta exempel?

Vi körde en extrem variant, extremsparande och köpte och sålde hus tre gånger på 6 år.

Inte i närheten av lönen som många här på RT ligger inne med men jag hade en mycket bra sparkvot. Min sambo (numera fru) hade svårare att hålla i lönen.

Det finns enligt mig två vägar, extrem livet några år eller spara och åter spara i många år. Har man dessutom turen att marknaden är på ens sida när man bygger upp kapitalet så går det snabbare.

1 gillning

(inlägg raderat av författaren)

16 gillningar

Håller med till hundra procent!!!

1 gillning