Föräldra-FIRE - inspirationstråd

Fast det är ju ingen som har gjort? Vi har möjligen romantiserat hur bra det är att vara rik. Poulseng är rik med normala mått mätt. Inte galet rik, men som jag förstår det har han och hans fru en förmögenhet på över tio miljoner eller så.

1 gillning

Jag resonerade ofta så förr också, men det är mycket man inte ser. Allt från okunskap till perspektiv. Till mental ohälsa eller fysisk (osynlig) sådan. Att vara frisk och vid sinnenas fulla bruk är långt från alla förunnat. Ork och driv är också väldigt olika fördelat i min erfarenhet :slight_smile:

Jag fattar grejen, blir inspirerad att skala ner och bara vara fri med kidsen men det kommer ske på andra villkor än de ni valt.

1 gillning

Hur ska jag/eller andra veta det? Jag bara läst denna tråd och då skriver TS att de båda haft lönearbeten och han ett vanligt sådant där han sparat till FIRE på 6 år.

Det stärker ju bara min övertygelse om att TS inte är transparent eller direkt oärlig. De har inte heller några arv skriver hen.

Börjar bli löjligt detta.

7 gillningar

Förmodligen köpt och sålt mycket på Blocket.

8 gillningar

Vad har jag för skyldighet till dig att redovisa exakt hur vi fick ihop våra pengar till att gå Föräldra-FIRE och hur mycket?

Grunden var 6 år rejält ( kan var underdrift) sparande som arbetare och tre street smart husköp, något ”alla” hade kunnat göra med rätt driv. Inget konstigt alls, den enda turen var att husmarknaden och börsen inte kraschat helt.

Vi hade kunnat göra Föräldra-Fire även utan lyckade bostadsköp och lägre sparkvot under de 6 åren.

Fråga ödmjukt och du får svar!

3 gillningar

Det skaver lite att barnbidraget verkar ha en central roll i er FIRE-kalkyl. Antar att jag inte behöver motivera varför.

Ser själv inget behov av att introducera ett nytt begrepp som “Föräldra-FIRE”. Det som beskrivs i tråden här är extremt Lean-FIRE (Starvation-FIRE?) och för tankarna till Jacob Lund Fiskers bok Early Retirement Extreme.

1 gillning

Jag tycker att det som begränsar våra liv mest just nu är barnens skolplikt. Vi kan inte resa bort eller åka till stugan när vi vill. Jag har turen att ha ett väldigt flexibelt jobb så ledighet är sällan något problem. Dessutom går de flesta uppgifter att lösa på distans om jag skulle vilja spendera några extra dagar i stugan.

Men jag är mäkta imponerad av folk som faktiskt klarar av att leva ett resurssnålt liv fullt ut till förmån för friheten. Förstår att det inte kommer utan ansträngning utan måste kräva en extrem motivation och driv. De flesta av oss är för bekväma för en sån livsstil. (Själv klarar jag inte ens av att sälja överblivna prylar på marketplace längre. Jag skänker bort rubbet till välgörenhet för att slippa kontakten med jobbiga köpare. Lägger mycket hellre tid och energi på annat.)

7 gillningar

Håller 100 % med!

Skolplikten är ett gissel! Även om den är bra för de allra flest!

Vi planerar ett 1-2 års utflyttning inom 2 år till annat land För att få skolgång för barnen i ett annat land och öka deras perspektiv på livet.

Vi har ett antal länder vi väger för och nackdelar med men inte bestämt oss än.

3 gillningar

Värst vad många är provocerade av den här tråden. Jag förstår det inte.

Paulseng säger ju också tydligt att de har utrymme för betydligt större utgifter, det verkar som att de har utrymme för kanske 30k per månad, vilket jag inte tror att någon tycker är otroligt lite.

Man kan leva rätt billigt, särskilt om man är om sig och kring sig, vilket ju är något av ett fokus för denna tråd.

6 gillningar

Tack för att du orkar!

Jag visste att den skulle bli otroligt provocerade därför drog jag mig för att starta den. Många som har svårt för vår livsstil.

Fick rejäl feber igår och ligger i sängen hela dagen. Frun drar 90 % av hushållet idag.

5 gillningar

Jag är inte provocerad av tråden. Tvärt om tycker jag det är inspirerande med människor som vågar leva annorlunda och lämna ekorrhjulet. Uppskattar att TS vågar dela med sig av sin milt sagt annorlunda historia. Mer sånt!

1 gillning

Jag blir mer provocerad av bristen på information än något annat om jag ska vara ärlig. Inte jag som startat en inspirationstråd och jag orkar inte “fråga ödmjukt”.

Ska jag bara gå på den informationen som finns tillgänglig i denna tråd så kommer det ju givetvis att bli fel i diskussionen.

Tack och bock!

10 gillningar

Jag tror inte att det är er livsstil som är provocerande. Däremot avsaknaden av tydlighet gällande era tillgångar, inkomster och utgifter :roll_eyes:

Sex personer kan säkert leva ett rikt liv på 15 KSEK/månad. Men även om man är bästis med den lokala ICA handlar’n är Lena Andersson’s råd säkert välkomna för att mätta alla munnar…

4 gillningar

Jag får lov att hålla med. Jag ser trådtiteln, finner den intressant och läser TS samtliga inlägg och jag ser väldigt få exempel (ICA + Loppisgåvor) men väldigt många upprepanden av “tänk utanför boxen”.

Det är visserligen ofta ett bra råd, men som inspirationstråd blir det ganska klent. Lite som att skriva en inspirationstråd kring inredning och skriva “det blev både fint och billigt” men helt utan fler beskrivningar eller bilder.

19 gillningar

Jag vet, jag vet, jag vet, att de flesta på RT är besatta av kalkyler och exakta siffror.

Jag är civilekonom men gillar INTE ett liv som, i min mening, är innehållslöst där kalkyler och siffror styr. Har jag X miljoner så har jag fuck off kapital och det nöjer jag mig med.

Exakta kalkyler ger mig ingen mening och ingen glädje.

Jag lever ett liv där jag är i förarsätet för att må bra, inte går jag och väntar på ett liv med X miljoner och rätta siffror på regler om uttag av mina egna pengar för att ta kontrollen över mitt liv.

Jag vet att det är provocerande om man hänger upp sitt liv på exakta uträkningar. Jag förstår, men det är inte min mening att vara provocerande, jag gillar inte exakta uträkningar.

Jag är Extremt tävlingsinriktad på många sett och vill alltid ha mer men jag är ingen J Anka typ som bryr mig om exakta tal.

1 gillning

Skulle våra barn hungra?

Va?

Kolla genom våra 4 frysboxar.

Nope… excel finns inte ens i burken.

Oavsett vilket svarar du ju inte på frågorna du får i tråden, som trots allt alla är väldigt vänligt framförda.

Jag hoppas ni inte förvarar dem där för att sänka metabolismen. :joy:

8 gillningar

Vad är kritiken?

Kritik mot vad?

Berätta!

I min värd är du en excellarkskille. Du analyser allt istället för att bara flyta med.

Inspirationen ligger i att man inte måste leva ett inrutat liv.

Det går att på 6 år med en arbetarlön och byta boende, bli ekonomiskt oberoende och hoppa av ekorrhjulet.

Exakt väg är det ingen som kan säga, för allas förutsättningar är olika.

Därför är detaljerade exelark onödiga.

Exemplen på hur man drar ner kostnaderna är för att jag fick detaljerade frågor om det. Man kan givetvis hitta sina egna vägar, viktigt är att inte följa alla andras väg.

Vi hade inte behövt dra ner kostnaderna så extremt men jag får lycka av det, alltså gör vi det.

1 gillning

Tror många är imponerade av er livsstil.

Du får tänka på att många på detta forum räknar på det mesta som rör ekonomi (skatter, avgifter, vinster, avdrag, alternativkostnader, budget, kvoter mm) och därför är intresserade av ekonomiska detaljer.

Kul att du är aktiv i tråden trots feber!

1 gillning

Tack, det värmer trots jag har feber! Jag får se hur länge jag orkar!

1 gillning