Föräldraledighetstillägg - Stor skillnader mellan olika kollektivavtal

Hej,

Mer en reflektion än någonting annat. Jag jobbar för en IT företag och min sambo jobbar för en läkemedelföretag. Det är intressant hur mycket skillnader det finns på vissa grejer beroende på vilket kollektivavtal du är kopplad till… Bra att kontrollera när man flyttar till ett nytt företag, eftersom det här inte är något som man förhandlar men som fortfarande påverkar ens ekonomi…

Skillnader mellan Teknikarbetsgivarna och IKEM kollektivavtal:

• Efter 2 år anställningstid får man 6 månader (180 dagar) föräldraledighetstillägg betalat om du har under Teknikarbetsgivarna, men bara 84 dagar om du är under IKEM kollektivavtal.
  • Maximalt föräldraledighetstillägg är 180 dagar under Teknikarbetsgivarna, men 126 dagar under IKEM kollektivavtal.

Teknikarbetsgivarna:

image

IKEM kollektivavtal:

Japp. Jag jobbar statligt och får direkt, utan att jag jobbat en dag, tillägg på 10% under maximalt 365 dagar.
Tjänar man över någon gräns, typ 65K, täcker arbetsgivaren upp för glappet mellan maximal föräldrapenning och lönen.

Det verkar även vara bättre i offentlig sektor! Granden är mycket lägre än 65kSEK faktiskt, det är 40kSEK gransen för Försäkringskassan föräldrapenning