Vi ska få tillökning i form av vårt första barn i februari.
I fästmöns kollektivavtal så har hon rätt till föräldralön, men det finns två gränser:
12 månader oavbruten anställning ger 2 månaders föräldralön.
36 månaders anställning ger 6 månaders föräldralön.
Hon har kollektivavtal IT Tech sverige och medlem i Unionen.
Hon har i samband med barnets födsel jobbat i 34 månader, innebär detta att hon endast får ta del av två månader?
Man ansöker om föräldralön separat på blankett, kan hon helt enkelt vara ledig två månader och sen ansöka därefter för att ha gått över gränsen?
Vi har börjat titta på lösningar i form av semester och att jag ska vara ledig istället, men det känns lite väl stolpigt att man ska kunna snubbla på mållinjen med någon dag…
Vad är det ni behöver lösa? Hon får ju föräldraledigt och även föräldrapenning från försäkringskassan. Föräldralön är bara ett extra tillägg som vissa arbetsgivare betalar. Därmed kan de ställa egna krav på när man får de extra pengarna. Klarar ni er inte om en går på föräldrapenning? Förstår inte riktigt.
För de flesta högavlönade så utgör föräldrapenningen mer pengar än vad man får från FK. FK har ett maxtak, där du får 80% (?) upp till en viss nivå, därefter inget mer oavsett om du tjänar 50k eller 100k i månaden.
För någon som tjänar 100k i månaden kan det mycket väl röra sig om 50k i månaden, och det tycker du man ska strunta i och bara ta i två månader istället för sex?
Nu skriver frågeställaren att de har kollektivavtal. Då faller många av arbetsgivarens möjligheter att hitta på egna tokigheter. Att vara föräldraledig räknas som att vara anställd. Således kan personen i fråga vara ledig först 2 måander med föräldralön, och därefter ha varit anställd i 36 månader och därmed vara berättigad till 4 månader till, i synnerhet då det rör sig om en enda sammanhängande ledighetsperiod.
Tja, det är ju bara att kolla upp vad som gäller då. Men ingen av oss här kommer ju kunna svara på vad som gäller. Om de varit smarta när de skrivit regelverket så är det säkert antingen barnets födelse eller när man går på ledighet som räknas.
Frågan är om hon helt enkelt kan vara ledig i två månader, bryta föräldraledigheten med att ha semester och sen ansöka om föräldralön när hon påbörjar “period 2” av föräldraledighet
Det hade man kunnat göra om man jobbat hos oss, som har kollektivavtalet Tekniktjänsteavtalet. Att vara föräldraledig, och avbryta den för semester, för att därefter vara föräldraledig, räknas som en sammanhängande period och är tillåten. Och vid ansökan om den andra ledigheten har personen varit anställd i 36 månader.
Smartast och enklast är dock att fråga just Unionen alternativt HR, vilket är de som kommer bestämma när det väl kommer till kritan. Gärna skriftligt.
Jag hade också jobbat typ 34mån på ett företag när jag fick mitt första barn, och hade samma gräns för föräldralön. Jag tänker att om det är viktigt för en med 3-årsförmånen så får man planera barnalstrandet därefter? Jag ville hellre komma igång med familjen än vänta på extra pengar.
Kan dock nämna att jag bytte jobb mellan barn 1 och 2, och för barn 2 som föddes när jag jobbat knappa året på nya jobbet, fick jag full föräldralön. Bjussigare företag helt enkelt.