Jag och min sambo väntar barn nu i oktober, och vi har tillbringat lite tid med att försöka beräkna hur vardagsekonomin kommer att te sig som föräldraledig. Vi båda är kollektivavtalsanslutna med upptoppning till 90% av lönen, men sambon vill ta färre än 7 dagar i veckan för att kunna spara till senare (jag kommer dock ta 7 dagar fullt).
Vi försöker därför räkna ut föräldrapenningsersättning per dag; dels från Försäkringskassan och dels upptoppningen.
Våra löner är 60 tkr respektive 85 tkr, och då förstår vi att taket från FK är 1 218 kr/dag. Men finns det någon bra guide till att få dagsersättningen per dag från upptoppningen?
Var noga med att läsa vad som gäller. Vissa har även en begränsning i hur länge du får 90%. Exv mitt jobb på kommun ger 90% under 180 dagar, men endast 180 dagar i följd oavsett hur mönga dagar du tar ut. Det gör att det blir oekonomiskt för mig att inte ta av alla dagar jmf med att sprida ut dagarna under en längre period.
Grattis. Jag var föräldraledig själv nyss och hade innan dess försökt räkna det själv med formeln som står i kollektivavtalet som är ju typ 10% tav bruttolönen till “brytpunktet” och sen 90% av det resterande beloppet. Jag har använd månadslön och räknat med 30 dagar per månad och var ganska nära siffran jag fick från HR.
Men som rekommenderat från nån annan, fråga HR är det enklaste