Räkna ut föräldrapenning med löneutfyllnad

Hej!

Jag försöker lägga upp föräldraledigheten på bästa sätt och vill räkna ut vad jag får per dag brutto samt netto per dag som jag tar på sjukpenningnivå.

Kan någon hjälpa mig räkna här?

Ponera att jag har ett vanligt kontorsjobb och får t.ex 60 000 kr i månaden. Om jag tar ut t.ex imorgon fredag som enda föräldradagen för den här månaden borde jag få 1 218 kr brutto från FK.
Jobbet erbjuder löneutfyllnad till 90% av lönen.

Frågan är, hur räknar jag ut vad jag får brutto och netto i slutändan?

Ska jag räkna så?

60 000 / 20 (dagar jag jobbar per månad) = 3 000 kr per dag brutto

3 000 * 90% = 2 700 - 1 218 = 1 482 kr

Dvs att jag får 1 218 kr från FK och 1 482 kr från jobbet per dag?

Vad blir då netto i så fall? Eller är jag helt ute och cyklar?

Tack för hjälpen!

Det du får är mellanskillnaden mellan taket på föräldrapenningen och upp till 90% av din lön. Dvs 1218 + 264 (om dina siffror stämmer) så att du kommer upp i 90% av din lön totalt sett med fp + tillägg.

1 gillning

Hej och tack för svaret.

Kan du förklara hur du räknade så jag förstår en gång för alla?

Inser att jag missförstod frågan lite. Tycker att du ska fråga HR hur de räknar om du vill veta vad som gäller på daglig basis. Det borde i vilket fall inte funka att slå ut lönen på 20-22 arbetsdagar eftersom du kan ta ut FP även på helgerna.

Men det borde ge en fingervisning genom att räka ut vad som gäller på månadsbasis med max fp + tillskott upp till 90% och sedan dela på 30 kalenderdagar. Men som sagt, kolla med HR. Det är mycket möjligt att olika företag räknar på lite olika vis.

Hej @simino och tack för svar senast.
Jag tar upp detta igen då det är snart dags att bestämma sig.
Har bett HR räkna ut hur mycket ersättning blir från arbetsgivaren per föräldradag och de har gjort en simulering i lönespec som är följande:

Betyder det att jag kommer att få 704kr brutto per dag från arbetsgivaren + 1250kr brutto per dag från FK?
Det var inte vad jag förväntade mig, jag trodde att jag skulle få ut mer.