Hej! Jobbar på ett väldigt litet företag. Jag själv är rätt dåligt på löner osv hur det ska betalas ut. Men jag blev sjuk för första gången på företaget förra månaden under 3 st. dagar - jag undrar bara ifall någon vet ifall det ser rätt ut?
För mig ser det ut som de dragit en karensdag (som de såklart ska göra) men sedan sjuklönen (den ska väl vara 80%) verkar jag gå minus varje dag på. Då de drar av mer sjukavdrag än sjuklön?
Jag är ingen expert på sjuklön men det ser ut som att du fått 80% av lönen tre dagar (2880 är 80% av 3600) och sedan fått löneavdrag för de tre dagarna (eftersom du inte jobbat) samt att första dagen är karensdag (då får man ingen ersättning alls).
Är inte heller någon expert på löner, men då jag gör lönekörningar varje månad så har jag i alla fall en liten insyn/kunskap och jag tycker det ser korrekt ut.
Men kanske är min kassa matte men 2 880 kr - 3 600 kr (för 16 & 17 maj) blir väl att jag går back -720 kr. Bor det inte bara stå sjuklön som är 80% av värdet av dagslönen?
När du är sjuk får du 80% av det (efter en karensdag, de första 14 dagarna).
80% av din dagslön på 1800kr är 1440kr. Dvs 360kr lägre.
Du är sjuk två dagar där du får 80% av lönen. Så två stycken gånger får du 360kr lägre än vanligt. Dvs 720kr back på dessa dessa dagar tillsammans, jämfört med om du skulle jobbat som vanligt.
Den första karensdagen gick du back hela den dagens lön, dvs 1800kr.
Det är meningen att du ska gå back med 20% (annars finns det inget incitament med att bli frisk). Att det först är sjuklön på 80% och sedan sjukavdrag på 100% beror på att lönesystemet har två olika poster för dessa två summor. Därav att det blir förvirrande att läsa.
Det enklaste hade ju varit om det stod -1800 första karensdagen, sedan -360 för varje sjukdag utöver det, men sjuklön och vanlig lön är redovisningsmässigt två olika saker. Arbetsgivaren vill självklart hålla koll på hur många sjukdagar du har så att de slutar ge dig sjuklön efter 1+14 dagar. Från dag 16 får du istället sjuklön från Försäkringskassan.
Låt oss försöka göra det visuellt: tänk dig att du varje dag som du jobbar får en grön pengapåse med 1800 kronor i. För enkelhetens skull, låt oss säga att på en given månad får du 20 sådana påsar. Dessa blir då 20 x 1800 = 36 000 kronor vilket är din normala månadslön.
Nu blev du sjuk tre dagar. Då händer detta:
Du fick tre röda pengapåsar istället. I dessa finns bara 1440 kronor per påse - alltså de två första raderna för sjuklön = 2880 + 1440
Företaget tar tillbaka tre gröna pengapåsar eftersom du inte jobbade dessa dagar - alltså nästa två rader för sjukavdrag = 3600 + 1800
Men du hade en karensdag också! Företaget tar tillbaka en av de tre röda pengapåsarna du precis fick (så elakt!) - alltså karensavdrag = 1440
Kvar landar du på 17 gröna påsar och 2 röda påsar = 17 x 1800 plus 2 x 1440 vilket blir 33 480 vilket är mindre än de där 36 000 som du skulle ha fått.