Hallå allihopa! Här kommer en uppdaterad fråga utifrån en fråga jag ställde i september 2023 (se nedan). Då jag la ut föregående inlägg var värdet på fonden runt 200 000. Idag är värdet 212 000 utan mer investerade pengar med en orealiserad värdeförändring på cirka + 158 000.
Tipset senast var att det trots hög vinstskatt skulle vara värt att byta till ISK utifrån långsiktig sparhorisont. Däremot uppmuntrades jag till att vänta med försäljning till efter årsskiftet för att skjuta upp vinstskatt.
Nu är det nytt år, men också ny schablonbeskattning. Är det fortfarande värt bytet med den förhöjda schablonbeskattningen?
12e september 2023:
”**Sälja dyrt fondkonto för ett ISK med lägre skatt? **
Hej! Jag innehar fonden ’Handelsbanken Global Tema’ som idag är uppe i cirka 200 000 i värde varav 55 000 är investerade pengar och resten är vinst. Problemet är att kontot har mycket hög avgift på hela 1.45. Jag är medveten om att detta kostar mig mycket varje år och att det vore betydligt bättre om pengarna legat på ett ISK med lägre avgift. Samtidigt kommer jag bli tvungen att skatta mycket om jag säljer fonden, vilket innebär att en lägre summa investeras på ISK, vilket således borde innebära en försämrad ränta på räntaeffekt. Eller tänker jag fel?
Hur skulle ni göra i denna situationen?
vad är smartast rent investeringsmässigt på lång sikt?
Finns det några andra alternativ (såsom att exempel flytta mellan FK med fördröjd skatt?)”
Tacksam för all input och funderingar!!!