Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Ja, såna vill man ju inte hyra ut till. :wink:

(Humor är bästa boten mot elände.)

2 gillningar

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Så rika är svenskarna | Jämför dig själv

Jag kan hyra ut mitt hus och flytta in i ett rum hos nån :rofl:
Hur stort rum har du ledigt?

2 gillningar

Måste säga att jag är väldigt nöjd med gårdagen. Utan att göra något extremsparande - dvs. vanlig dag med matlagning etc. men utan elbilsladdning - så hamnade dagsförbrukningen på 19.9 kWh. Dagsgenomsnittet spotpris var på 719 öre.

Om man skulle göra varje dag så under sommarmånaderna så hamnar det på ca 600 kWh. Det börjar ju närma sig ett normalhushåll. :blush:

Enligt uppgift så följer genomsnittssiffror för ett 150 kvm villa med 18 000 kWh förbrukning enligt följande:

Månad Elförbrukning Procentuell förbrukning
Januari 2 500 kWh 14 %
Februari 2 200 kWh 12 %
Mars 2 200 kWh 12 %
April 1 800 kWh 10 %
Maj 1 100 kWh 6 %
Juni 700 kWh 4 %
Juli 500 kWh 3 %
Augusti 500 kWh 3 %
September 900 kWh 5 %
Oktober 1 400 kWh 8 %
November 1 900 kWh 10 %
December 2 300 kWh 13 %

De hade ytterligare en nedbrytning per prylar:

• Kylskåp och frys förbrukar omkring 1 200 kWh årligen
  • Belysning ( inne och ute ) förbrukar omkring 1 200 kWh årligen
  • Tvättmaskin och torktumlare förbrukar omkring 1 200 kWh årligen
  • Elektriska apparater såsom TV, radio och datorer förbrukar omkring 1 000 kWh årligen
  • Spis och köksutrustning förbrukar omkring 1 000 kWh årligen
  • Diskmaskinen förbrukar omkring 400 kWh årligen

De hade även en intressant tabell för energianvändning i äldre hus:

yggnadsår Energianvändning per kvadratmeter
2011 - 2017 62 kWh/m²
2001 - 2010 67 kWh/m²
1991 - 2000 74 kWh/m²
1981 - 1990 73 kWh/m²
1971 - 1980 75 kWh/m²
1961 - 1970 81 kWh/m²
1941 - 1960 98 kWh/m²
Fram till 1941 94 kWh/m²

Som tabellen visar krävs det ungefär 50 % mer elektricitet att värma upp ett hus byggt mellan 1941 – 1960, som för ett hus byggt 2011 – 2017. Genomsnittet för alla hus i Sverige är ungefär 80 kWh/m².

E.On ger följande fördelning på energianvändning utöver värme och vatten, totalt ca 5 000 kWh. Hemsol anger samma till ca 6 000 kWh.

1 gillning

Jag har inga svårigheter att tycka synd om folk som bor i äldre hus och som får sin ekonomi sönderslagen av skenande elpriser.

Till exempel änkorna på mina föräldrars gata. Bott i sina hus sen 50-60 år. Hus där de levt sitt liv och sett barnen växt upp. Ska dessa 80+ tanter skylla sig själv som inte byggt om huset till passivhus när de hörde att Ringhals 1 och 2 skulle stängas för något år sen?

”Bromsen” du talar om är en av våra politiker självförvållad kris där man i Sverige med flit och mening slagit sönder ett av världens bästa energisystem. Fossilfritt sen 40 år.

Lika korkat som tyskarnas ”Energiewende” där man målmedvetet lagt ned planerbar energiproduktion till förmån för väderberoende kraft och samtidigt gjort sig beroende av rysk gas.

11 gillningar

Tjusigt jobbat @janbolmeson med familj! :slight_smile:

Bra siffror och tabeller också, som också utelämnar elefanten i rummet… varmvattnet. :roll_eyes:
Det som förvånar mig mest i snittsiffrorna är spis och köksutrustning. Jag ligger nog högre som lagar nästan all mat från scratch. Å andra sidan går diskmaskinen och tvättmaskinen en gång i veckan i snitt.

1 gillning

Energifattigdom drabbar främst de som har det svårast i samhället/världen, nu har den kommit till Sverige för att tidigare sedan några år funnits i Europa. Innan dess fanns den mest i fattigare länder.

Det är nog till och med så att vi hade värdens bästa elsystem 1984 som var byggt av staten och kapitalet ihop, dvs Vattenfall och ASEA och lite framsynta politiska beslut från 1800-talet till 1970 talet.

En lättläst och läsvärd bok som alla borde läsa:

Läses på en eller två kvällar, svår att lägga ifrån sig…

7 gillningar

Nu har ju regeringen lovat högkostnadsskydd för dyr el, så då lär det ju bli betydligt mindre kostnader i alla fall :ok_hand:

Högkostnadsskyddet för el som regeringen inför hjälper dem.

Hej @Ballongpinne
Jag har också funderat på det, men jag har inte sett någonstans att man skulle kunna spara pengar. Det enda jag sett är folk som tidigare hade ojämnheter i sin inomhustemperatur som går jämn efter installation av ngenic. Teoretiskt sett borde man ju kunna värma huset ordentligt på natten, men frågan är hur mycket man sparar, för det måste ju också värmas på dagen. Rapportera gärna hur det går för dig :grinning:

På tal om elpriserna och fakturan för augusti som börjar trilla in hos folk i början av september. Jag tror det är ganska många som inte alls har koll och det kommer komma lite som en chock.
Tror ni detta kommer ha påverkan på valet den 11/9?
Jag tror att här kan partierna plocka enkla poäng.

1 gillning

Jag skulle nog ta de flesta löften innan val med en säck salt.

Dessutom så snackade de om vintermånaderna. Hur gör folk under hösten då?

2 gillningar

Bara att sätta in ett tidtypiskt och fint innerfönster, då har ni 3-glas samtidigt som ni behåller de vackra ytterfönstren! Blir nog både billigare och mindre miljöbelastning!

1 gillning

Det gäller även för hösten. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2022/08/hogkostnadsskydd-for-elpriser/

Men du har rätt i att man skall vara skeptisk i valtider. Men alla andra partier har ju också lagt fram förslag för att kompensera hushåll för elpriset, så på ett eller annat sätt kommer man att få pengar. Frågan är bara hur mycket

2 gillningar

Så staten fortsätter rädda de som varken gör beteendemässiga förändringar eller tekniska åtgärder. Inte ens defensivt binder elpriset.

Frågan är ju också när.

Det kommer bli svårt för många att ligga ute med 100k i många månader tills de får tillbaks det t.ex.

De får skjuta på att betala räkningen och staten får förbjuda elbolagen slå av strömmen (vilket jag misstänker de inte får göra i brådrasket redan som det är).

Som du ser i denna tråd så är det inte helt enkelt. Berätta för mig vilka tekniska åtgärder som jag ska göra och som jag kan räkna hem och jag gör det direkt. Jag saknar inte kapital att investera. Eller tycker du att tex solpaneler med 16 års återbetalningstid är rimlig teknisk åtgärd / eller tilläggsisolering på 500 000 kr för att spara 6000 kWh per år? Jag får inte ihop de kalkylerna tyvärr.

Samma sak med det beteendemässiga. Det spelar marginell roll med de förändringarna i förhållande till storleken. Om jag får ner beteende från 1000 kWh till 600 kWh har jag beteendemässigt gjort en stor ansträngning, men i förhållande till värme på 3000 kWh samma månad är det mindre än 15 %…

Visst jag kan binda elpriset idag på 550öre/kWh eller 350 för 3 år, men då säger jag ju att jag är bättre på att förutspå energimarknaden än dess aktörer. Helt ärligt tror jag att majoriteten av de som nu är glada (ibland skryter) för sina 50 öre/kWh avtal i mångt och mycket hade tur och i längden förlorar på det.

Min poäng är att det inte finns några enkla lösningar tyvärr…

5 gillningar

Sedan skall man vara medveten om att staten drar in stora summor via momsen som läggs på elpriset.
Moms på energiskatt är en extra krydda, skatt på skatten.

Det ska bli mycket intressant att höra vilka energibesparande åtgärder dessa personer kommer göra under de närmaste åren innan deras avtal löper ut. För elpriserna lär ju knappast va tillbaka på 50 öre/kWh inom 3-5 år..

1 gillning