Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Med tanke på att det är varmt ute så är det inte orimligt att cirkulationspumpen för värmen är stoppad. Sitter inte givarna exakt på samma ställe så kan resultatet bli vad det blir. Det är inte orimligt att VP:s givare sitter “inne i lådan” där det är varmt och skönt, och du mäter på rören i “pannrummet”, dvs håller rumstemperatur.

1 gillning

Här är en bild på vår kamin (Jötul System 80, manual). Några av er - tror @skogstomten - var inne på att man t.ex. kunde använt den flitigare / bytt och kopplat till uppvärmning av vatten?

Problemet som jag upplever när det gäller värme med denna, är att värmen sprider sig inte i huset, utan stannar till stor del i det rummet. Har ibland funderat på att man kanske skulle använt fläkt eller något för att cirkulera den varma luften. Beror kanske också en hel del på planlösning (då vår inte är superöppen).

1 gillning

Sambon tror jag ska gå full snål-ove, men jag var tvungen att mäta. Duschen här pumpar 0.125L/s. 0.2L/s måste ju vara en smärre brandslang då jag upplever inte att vår är snålsvag.

Som tur är så är dusch en av mina absoluta ofavoriter vad gäller tidsfördriv (och görs mest på gym på vintern) så får nog hitta andra poster, som t.ex uppvärmning av alla kringbyggnader här på gården som totalt drar 4-7kW på vintern.

2 gillningar

En kreativ idé… Om ni skulle resa bort så lång tid det går under vinterhalvåret (jag vet att ni har skolbarn, så måste ju balanseras med det), hur lågt skulle ni kunna få ner elkostnaden om ni inte är hemma, och hur mycket av det skulle då kunna finansiera en resa, istället för att “elda för kråkorna hemma”…

1 gillning

En liten värmedriven kaminfläkt kan göra skillnad. Det har vi på vår AGA vedspis och det sprider ut bra tll rummet bredvid. Beror på planlösning dock som du säger.

1 gillning

Jag tycker att man ska vara lite ödmjuk och inte slå sig för bröstet och deklarera hur duktig man är och hur dåliga andra är. Det är väl ändå inte så att man förra året visste hur elen skulle utvecklas i år? Allmänna kommentarer typ “någon gång blir det en broms” tillför inget av värde till diskussionen.
Super intressant att se hur Jan jobbar på och också visar hur det går här! Det får man tacka för!

4 gillningar

Stäng av värmen och köp följande:

4 gillningar

Heck, en vanlig golvfläkt fungerar också. Drar lite ström men försumbart i sammanhanget. Gör det ibland när vi använder uterummet på vintern. Elda som satan i vardagsrummet och dra ut värmen med fläkten.

1 gillning

absolut, det trevliga med en kaminfläkt är att man slipper ström och som ingenjör kan man stå och förundras över den lilla enkla makapären som snurrar av sig självt. passar estetiskt på en gammal AGA också

4 gillningar

Har spenderat senaste 20 minuter att googla dessa kaminfläktar. Problemet är att jag inte kan ställa den på min kamin. :woozy_face: Känner inget självförtroende i att göra någon anordning där den ska fästas på dörren i vertikal position.

Min mamma har tydligen hittat till tråden. Hennes kommentar typ:

Men, varför band du inte när jag gjorde det? Jag betalar 30 öre per kWh fram till nästa november.

Ridå.

27 gillningar

nä det ser svårt ut. du får ställa en stor byggfläkt framför bara. nu är det kris, funktion före form.

3 gillningar

Det kan vara billigare att driva huset med elverk om man kan koppla det på hela huset. Jag som är bonde och har elverk kan ju börja räkna på vad det kostar. Men om ditt hus Jan kommer kosta 100 000kr i el under vintern så hur gör dom andra 95 % av villaägarna som inte har buffert .

2 gillningar

Ja, det är ju det som jag tänker också… OK att jag har ett stort och dåligt isolerat hus. Men säg att man ligger på hälften i årsförbrukning, 15 000 kWh, och att 2/3 ligger på samma månader (dvs 2000 kWh per månad nov-mars) så lär ju det ändå bli 50 000 SEK under samma period. Det kommer bli tufft - särskilt om man inte börjar ta höjd för det redan nu eller har buffert också.

2 gillningar

10kr inkl. moms imorgon kväll kl.19.
Plus alla tillägg/avgifter/skatter.

Skrämmande siffra redan nu

2 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Kundkraft: vår affärsmodell är helt satt ur spel - inget elbolag vill ha tusentals kunder på ett års bundet elavtal

Ja fy fan… och en vinter kan väl motiveras, men om det fortsätter?

Nån som behöver hyra ett rum?! :woozy_face::scream::see_no_evil:

Jag gjorde verklighet av mina såna planer februari 2022, så detta blir första hela vintern som eldas “på riktigt”. Känns väldigt skönt att komma ner en hel del i elförbrukningen.

1 gillning

Ska sättas i relation till att:

• 27 % av Sveriges befolkning inte har 5 000 SEK för en oförutsedd utgift

• 50 % av Sveriges befolkning har inte 50 000 SEK i finansiella tillgångar

och att vi alltid i januari har inslag i TV-soffan “årets fattigaste månad”.

7 gillningar

Japp, samtidigt som bolånet, bränsle och matpriserna ökar och facken tänker inte höja lönerna märkbart. Nu väntar vi bara på uppsägningarna också…

Ringde lokala VVS firman idag. Alla frånluft och luft/vatten är slut, minst 6 månader leverans. Luftluft finns en del kvar.

Ved kan man nog glömma, jag har ringt 4 olika, ingen svarar eller har tid. Såg nån annons där de ville ha 950kr/kubik nu.

3 gillningar