Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Grymt! Hur långa är duscharna hos dig? Jag tänker att både minuter och värme spelar in. Men det kanske går att se på sidan och att jag borde sluta vara så trög tills jag kollat. :rofl:

tillägg: …så var det ja. Dumstrut på!

1 gillning

hahaha ja jag la till en liten info om hur jag räknat på det. Håller med om att det är många antaganden som jag gjort men 0.2 liter/sekund är ganska average dusch tryck i Sverige, 10 min känns ganska standard och att duscha i 40 graders vatten tycker jag är skönt. :slight_smile: Detta är inte en exakt uträkning mer för att ge dig en känsla av vad det kostar just nu.

4 gillningar

Här saknar ni innefönster! Gamla sättet för att få två glasfönster i gamla hus. Bildgooglade ett exempel på innefönster.

Dessa har traditionellt sett tagits ner inför sommaren och sedan satts på plats under vinterhalvåret. Vi är lata här hemma och låter de flesta innerfönster sitta i året om.

2 gillningar

Sänkt innetemperatur till 18C innebär en energibesparing på ca 10%.
Om man har en elkostnad som ökar från 20 000 kr för vinterhalvåret till ca 75 000 kr sparar man alltså 7500kr.

2 gillningar

Ingen snåldusch direkt, 120 liter vatten. Jag kan lätt duscha på en fjärdedel av åtgången.

1 gillning

Pratar vi i nutid eller var detta flera år sedan då min upplevelse utifrån det jag hör från föräldrar är att det blivit allt “hårdare krav” på närvaro från skolan idag.

hahaha absolut, jag vet även många som tar dubbla längden dusch och landar då på 240l+ i vatten.

Sidan ger mest en ide om vad en dusch kostar så att du kan, från ett elpris perspektiv, bestämma dig för en 2 minuters dusch eller stå och njuta i 30 min.

2 gillningar

@esko bor ju i ett land där de inte skäms när pisa-undersökningen presenteras. Där funkar det förmodligen bättre med det egna ansvaret också.

Men ja, jag har förstått att de är mer restriktiva med ledighet i svenska skolan nu, vilket vi alla ska se som glädjande. Det är jag fullkomligt övertygad om. :slight_smile:

Tycker också att husköpare skulle behöva sätta sig in i åtminstone grunderna i olika former av uppvärmning och dess för- och nackdelar innan de börjar buda. Fast det har väl självkorrigerat nu.

Gratistips: besök en VVS:are i hans verkstad. Visa honom prospektet från mäklaren. Iaktta reaktionen (spana efter ryckningar i mungipan) och lyssna på svaret. Det har tagit honom decennier att bygga upp erfarenheten, på din ort dessutom. Vill det sig väl kan han just det huset.

2 gillningar

Finland mån tro? :blush:

2 gillningar

Mjo, jag får väl medge att jag inte hållt mig tillräckligt ajour med läget på den här fronten i Sverige på sistonde.

2 gillningar

Tack Jan för att du delar med dig av dina ansträngningar till anpassning när elpriset stiger. Jag är en äldre prepper som kan må bra trots kriserna. Jag vill säga till dig och andra Jan: Såg ni det inte komma? Evig tillväxt, evig ökad levnadsstandard, någon gång blir det en broms, det tycker jag är naturligt. Vi köpte solpaneler och elbil när subventionerna kom och var som högst. Vi fick också höra att det var osäkert om det skulle löna sig, men att det berodde ju på elpriset (!) vilket vi blivit varse. Vi kompletterade med batterier till solpanelerna förra året, även det med subventioner och osäkert med lönsamheten, men nu kan vi köpa på natten och använda på dagen under vintern.
Sen har jag svårt att tycka synd om de som bor i stora och dragiga hus med eluppvärmning. Jag såg ett snyftreportage på teve om en ensam man i 200 kvm som hade fått fyrdubbla kostnader. Kan ni inte vara lite moderna? Bygg ett nytt modernt passivhus Jan!

Det var redigt av dig! På vilket sätt tillför detta någon hjälp? Jan tillsammans med resten av Sverige lär ju knappast riva sina hus och bygga nya. På vilket sätt skulle man kunna se att priserna på el skulle bli det 4 dubbla?

2 gillningar

Ja, har stängt av den. Yes, ska notera temperaturen. Har nu även temperatursensorer i alla rum, så det borde vara enkelt att se hur temperaturen förändras och trögheten.

Nope, tror inte det blir fler hus för oss. Tror nästa boende blir en lägenhet och sedan en mindre lägenhet. Känner på sätt och vis att vi har “peakat” nu. Nästa steg att göra vårt liv rikare tror jag är genom att “plocka” bort och minska. Faktiskt. Mer om det senare. :slight_smile:

Ja, det här fascinerar mig också - hur ska man veta alla dessa saker, särskilt när man inte “ärver” kunskapen av föräldrar. Jag är sjukt tacksam för det här forumet och personer som @Jimmy, @MPJ och alla ni andra som tar er tiden att bidra här.

Yes, har mejlat dem igen. Återkommer med deras svar.

Låter logiskt. Det är ju sjukt bra att veta om jag tänkte “lura” den genom någon hemautomatisering. :flushed:

Skönt att jag inte är ensam i det. För jag har känt mig dum i att det är jag som inte kan.

Tack, äntligen någon jag kan relatera till. Fattar precis. :+1:

Yes, ska gör det i vinter.

Ja, jag utgår också från något sådant, men lite beroende på siffrorna så kan jag förmodligen räkna hem fjärrvärmeväxlaren på den tiden OCH ha kvar VP.

Snyggt, det hade jag ingen aning om. Har mejlat Malmös energirådgivare och bjudit hem dem. Återkommer med rapport!

Yes. Håller på och utreda de, men det som jag har förstått så är det en kombination av väggar + ventilation + fönsterinfästningar.

Fantastiskt @Pellepennan - hade aldrig kommit på tanken att räkna kWh-priset på dessa. :blush:

Yes, inspirerad av din bild i en annan tråd så har jag nu gjort liknande. :+1: Jag mäter temperatur och luftfuktighet samt kopplat luftavfuktaren i källaren till en smart kontakt som är kopplad till elpriset och luftfuktigheten.

2 gillningar

Hmm… intressant feedback. Inte som motargument men som provprat.

Eftersom vi inte kan så mycket så har vi använt hantverkare och besiktningsmän mycket. När vi flyttade in för fem år sedan så fick vi ett besiktningsprotokoll. Vi har åtgärdat allt på listan - bytt några fönster, fixat till ventilation genom några pax-fläktar, bytt något element etc.

De förra ägarna hade gjort sjukt mycket (bytt värmepump 2012, bytt tak 2010, helrenoverat källare 2011, bytt kök m.m. etc.) Det var en av anledningarna till att vi köpte huset - att det inte var så mycket att göra. Det som jag upplever vi pratar om - tilläggsisolering, solpaneler etc har jag vid normala elpriser inte sett något sätt att räkna hem. T.ex. solpanelsoffert med en återbetalningstid på 16 år känns inte superrimlig etc.

Jag har inga problem att lägga pengar på åtgärder om jag de är ekonomiskt försvarbara (och jag vet vilka de är). Vi har också under 40 % belåningsgrad så det finns resurser att ta av, men vi verkar ju inte ens överens i tråden om vad som bör göras… Ännu svårare för mig med tummen mitt i handen… :thinking:

1 gillning

Jag har redan lagt ut mer än det dubbla… :flushed::cry:

Ja, som idag är det ju sugit. Inga bottnar och alla timmar över 600 öre/kWh.

Ja, det blir en timpenning på runt 1 000 SEK/timme.

Min miss. När jag kollade noga så är det två-glas fönster. Har även kontaktat en firma för att se om man kan göra det till 3-glas.

Om vi går till 18 grader så tror jag att jag får ett uppror här hemma. Tror jag kommer sikta på ca 20 grader där vi befinner oss och 18 i andra och sedan 10-15 som vi inte använder. Tror det kan bli en bra balans.

2 gillningar

I en separat tråd fick jag frågan om det lönar sig med timpris. För oss har det hittills i år lönat sig.

År: 2022 Elområde 4 Jan i SE4 Besparing (%) Besparing (kr)
Januari 109,4 111 -1,40% -84 kr
Februari 83,9 83 1,10% 44 kr
Mars 154,5 160 -3,40% -275 kr
April 113,9 102 11,70% 460 kr
Maj 139,1 124 12,20% 357 kr
Juni 180,4 148 21,90% 536 kr
Juli 122,5 89 37,60% 516 kr

Sedan får man ju också hålla i åtanke att det är en besparing YTD på 1 555 SEK eller korrekt viktat på 6 %. Det får man ju sedan sätta i relation till nedlagd tid. Men om det är hel- eller semi-automatiserat så är det ju värt det.

Intressant tråd om att de flesta faktiskt inte vet skillnaden på rörligt och timpris.

För mig är den fasta avgiften runt halva priset för fjärrvärme… Så spelar ingen roll om man har alternativ då det inte blir billigare.

Indirekt säger ofta fjärrvärmeföretag att de vill ha en prismodell för att motverka man det alternativet.

1 gillning

Ok, här kommer en liten rapport om “lilla stegets kraft” kring aktiviteter. @MPJ tipsar ju ovan i tråden om att göra en effektkurva där man plottar förbrukning mot temperatur. I helgen roade jag mig att få tag på vår tim- och dagsförbrukning från när vi flyttade in i huset 2016.

@MPJ hjälpte mig att ta fram följande grafer (stort tack @MPJ för din superfina hjälp). Tror vi borde göra någon utmärkelse till kategori-expert såsom @Skogstomten är i bil-kategorin. :blush:

Månadsmedeleffekt

Jämförelse av januari 2021 och januari 2022

Januari 2021

och

Januari 2022

citat från @MPJ:

Tittar man bara på januari 2021 och jämför med januari 2022 utan att ta hänsyn till eventuell skillnad i utomhustemperatur så ser det ut som ovan på timbasis. Förbrukningen under jan 2022 är 38% lägre än jan 2021 som dock var ca 2°C kallare, men så stor skillnad ska det inte vara. Detta kan i praktiken enbart förklaras med att elpatronen gick…

Tittar man på förbrukningsmönstret ovan så misstänker jag att det du ser är elpatronen som går 2021, huset ska normalt dra 5-7 kW. Man ser också att den lägsta förbrukningen har sjunkit från ca 6 kW till under 4 kW. Man ser också när Teslan laddas på nätterna.

Det finns således utvecklingspotential och visar hur viktigt det är att lära känna sin värmepanna om man har en sådan.

(En annan reflektion är hur mycket man kan se bara från en lista med kWh-förbrukningssiffror - som när Teslan införskaffades, när man är semester etc. :exploding_head:)

3 gillningar

Har även under helgen besökt Biltema och köpt en IR-termometer enligt tips från er i tråden och värmepumpsforum. Den kan mäta temperatur både i luften och på en yta.

Några frågor till er kunniga:

1. Jag läste i manualen att man inte ska mäta på “blanka rör”. Räknas kopparrören som blanka? Jag satte en svart isoleringstejpbit och mätte på den, men det gjorde ingen större skillnad.

2. När jag mätte tur- och returtemperaturen på rören så fick jag det till 27 C och 24 C. Men när jag kontrollerade på pumpen så sa den 30 och 27. Är det rimligt? Eller har jag otur när jag tänker och det går inte göra så?

3. Dum fråga - när jag ska mäta temperaturen - jag ska väl mäta på rören som går från innedelen till / från elementen och inte de som går till värmepumpen.

image