Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Jag satt faktiskt och huvudräknade på väg från jobbet för någon vecka sedan på hur låg lön man måste ha för att det i ett worst-case scenario skulle löna sig att ta tjänstledigt och spendera 8h om dagen med att samla ved och brännbart för att värma upp ett dåligt isolerat hus, värma stenar och bära in och lägga som värmekällor etc. Kommer inte ihåg vad jag landade på.

Som tur var är man inte i den inkomstgruppen :slight_smile: (även om jag tror många missar möjligheten att ta tjänstledigt för att göra en del saker, istället för at ta in hantverkare och liknande som gör det, när det handlar om saker som är helt görbara av lekmän men tar tid bara, och det kan man ha en rejäl lön och fortfarande tjäna på. vi gjorde så)

1 gillning

Speciellt som skatten är högst på den sista arbetade timmen, så kan man inte bara räkna “jag tjänar såhär mycket på en timme och hantverkaren kostar såhär mycket per timme”

Drick matolja! :wink:

1 gillning

När man ser var priset landar nu med moms etc i augusti så kanske det får omformuleras till sensommaren, höstens och vinterns elprischock :neutral_face:

1 gillning

Rätt uppenbart att detta inte funkar.

Alla kommer att kontaktas

Omkring 1 000 personer hann teckna avtalet till det superlåga priset, som varierade mellan olika elområden. Men samtliga kommer kontaktas nu, enligt Nina Munter, pressansvarig för Skellefteå Kraft.

“De avtal som tecknades under denna period är inte giltiga givet uppenbara felaktiga priser och vi kommer att kontakta berörda kunder”, skriver hon i ett sms.

“Ärendet har största prioritet hos oss och vi beklagar att detta har inträffat. Just nu arbetar våra tekniker hårt för att hitta orsaken till felet.”

1 gillning

Jag provade i morse men det var så högt tryck på sidan så den lyckades inte räkna ut mitt pris för avtalet :sweat_smile:

1 gillning

Same here.

Någon blev kallsvettig på Skellefteåkraft imorse :joy:

1 gillning

Jag hade lätt utmanat dem legalt. Det känns som det enda legala argumentet de har är att avtalen inte är tecknade i god tro.

Knappast pga resultatet av buggen utan mer för det trista arbetet med att riva upp avtalen som uppenbart inte är giltiga. Konstigt att 1000 personer ens trodde att detta skulle gå igenom.

2 gillningar

Det argumentet räcker väl? Det är väl rätt uppenbart att dessa avtal inte kunde vara korrekta/rimliga.

(Lag (1915:218) om avtal och andra rättshandlingar på förmögenhetsrättens område (AvtL) | Lagen.nu)

32 § Den, som avgivit en viljeförklaring, vilken i följd av felskrivning eller annat misstag å hans sida fått annat innehåll än åsyftat varit, vare icke bunden av viljeförklaringens innehåll, där den, till vilken förklaringen är riktad, insåg eller bort inse misstaget.

Varder en avgiven viljeförklaring, som befordras genom telegram eller framföres muntligen genom bud, till följd av fel vid telegraferingen eller oriktigt återgivande genom budet till innehållet förvanskad, vare avsändaren, ändå att mottagaren var i god tro, icke bunden av förklaringen i det skick den framkommit. Vill avsändaren av anledning som nu sagts icke låta förklaringen gälla, åligger det honom dock att giva mottagaren meddelande därom utan oskäligt uppehåll efter det förvanskningen kommit till hans kunskap; underlåter han det, och var mottagaren i god tro, vare förklaringen gällande sådan den framkommit.

3 gillningar

Kan inte vara så kul vara programmeraren som gjorde buggen, den som prodsatte den eller den som satt upp en process där en stressad programmerare ensam kan produktionssätta en monsterbugg.

Nej men shit happens och man får tillfälle att fundera på vilka rutiner man ska ha vad gäller verifieringsstrategi, kvalitetsssäkring och beredskap kring ev. problem vid utrullning så att man kan minska risken för liknande problem i framtiden.

Offpeak.se går ju att kolla lite snabbt också :smiley:

Den var gammal :sweat_smile:
Inte kommit någon omskrivning av den? Språket är ju underbart :partying_face::rofl:

34 % lägre elpris. :slightly_smiling_face::+1:

4 gillningar

Vet inte men man ändrar väl inte bara för språket. Det är lätt att förstå lagen ändå tycker jag. Sen är det ju jurister som gör tolkningen i praktiken och de förstår texten.

Får mig att tänka på Citigroups fat finger nyligen. Inte kul det heller :joy:

2 gillningar

Dock kan Skellefteåkraft komma undan billigt om de kan riva alla avtal. Det blev dyrt för Citigroup och alla som drabbades.

1 gillning

Ja, detta är ett för konsumenten uppenbarligen felaktig prisuppgift. Nån på kontoret för köpa skämstårta.