Jag läste att ni skaffade smarta termostater men att det inte riktigt funkade. Jag skulle ändå vilja ta upp det igen. Vi bor i en bostadsrätt och har under dem senaste åren bytt till smarta termostater i 6 av 11 lägenheter. Huset värms via fjärrvärme, är ett gammalt tegelhus från 1940 talet och är därför dåligt isolerat jämfört med dagens standard. Jag skriver det för att ert hus är ungefär lika gammalt.
En dålig isolation leder förstås till att inomhustemperaturen sjunker snabbt om man drar ner på uppvärmningen och det är precis då som smarta termostater kan ha mest besparningspotential. Värmefluxen genom ytterväggarna är i första hand lineärt kopplat till temperaturskillnad mellan inomhus- och utomhustemperaturen. I vårt hus faller temperaturen ca 1 grad dem första två timmar på en vanlig vinterdag med en temperturskillnad på ca 15 grader. Om vi är borta 8 timmar per dag när vi jobbar och sänker temperaturen då, så har vi en avsevärt lägre värmeflux under den tiden.
Det hela görs automatiskt då dem smarta termostaterna har en så kallad geofencing function och känner av om vi är hemma eller inte och sänker måltemperaturen till en ‘borta’-temperatur så fort ingen är hemma längre (eller rättare sagt så fort ingen mobiltelefon är hemma längre). Sedan slår de på igen redan innan vi är hemma när de känner av att vi närmar oss hemmet.
Vi har inte så många år erfarenhet av utfallet och boytan som styrs av smarta termostater ökade gradvis från 2018. Dessutom är det mycket brus i data på månadsnivå och det är bara en bråkdel av boytan som uppväms via smarta termostater, därför är det svårare att se en effekt på hela husets uppvärming. På årsbasis ser det lite bättre ut med bruset, men då är det bara 4 år som vi har utvärderat än så länge.
Sedan 2018 skjönk uppvärmingsenergi per graddag kontinuerligt och ligger nu ca. 9% under värdet för 2018 (47.1 kWh/graddag 2018 jämfört med knappt 42.9 kWh 2021). Detta kan naturligtvis bero på ett flertal olika faktorer såsom t.ex. förändrat uppvärmningsbeteende då nya grannar flyttade in under tiden.
Tråkigt att det inte funkade bra för er. Skulle vara bra att höra från andra som har testat smarta termostater.
Den stora skillnaden är att det ena huset har fjärrvärme och den andra värmepump.
Fjärrvärmen är i stort okänslig för framledningstemperatur, temperaturen på elementen, och effektsvängningar inom rimliga gränser, dvs har inga problem att leverera effekt för att värma upp ett rum när den smarta termostaten tycker det. Och även leverera den högre framledningstemperaturen som krävs för att inom rimligt tid värma upp rummet.
Värmepumpen har inte dessa fördelar, den får sänkt verkningsgrad/höjd energiförbrukning om man kör för hög framledningstemperatur. Dessutom är effekten begränsad så risken är stor att när man ska värma upp huset/rummet är att elpatronen går in som spetsvärme med COP 1 istället för COP 3-4. Det är också anledningen till att nattsänkning med VP inte alltid är en bra lösning. Kör man dessutom timdebitering så sänker man elförbrukningen de statistiskt sett billiga timmarna för att sedan värma upp på de dyrare morgontimmarna…
Vi har suttit i ett liknande läge. Dock med ett nytt hus.
En frånluftsvärmepump som verkade bra på pappret, men som i själva verket kör mycket på elpatron. Vi trodde först att den var dåligt inställd och höjda kraven på när elpatronen skulle starta, det gjorde skillnad.
Den 7e mars i år stängde vi av frånluftsvärmen och körde enbart med en luft/luft plus vedkamin. Innan körde vi ved plus frånluft.
Tack för bra förklaring. Skulle du kunna utföra det lite mer och berätta hur mycket temperaturhöjning per timme en värmepump klarar av utan att tappa för mycket COP? Jag vet att man borde prata om effekt, men det är ändå temperaturhöjning som man vill ha, så det är lite lättare att relatera till detta. Finns det en tumregel för detta?
Ovan har faktiskt varit effortless i form av inget klagomål från familjemedlemmar och faktiskt ingen påverkan på vardagen. Det enda som jag faktiskt har gjort annorlunda med ovan är att en gång om dagen gå ner och ställa om värmepumpens körning av värmning av varmvatten.
Det som däremot tagit massor av tid - men som får gå på hobby/nördkontot - är ju avskrivningen av alla andra alternativ. Dvs. undersökning av solpaneler, ny värmepump, tilläggsisolering m.m. men det ser jag lite som att jag “tar en för laget” för då kan jag snart göra ett avsnitt där vi kommer fram till slutsatserna om vad som faktiskt gör skillnad och inte.
Så nej - om jag tar hänsyn till alla beräkningar, allt skrivande i trådarna så är det en mega-förlust. Det är ju lite som den där historien med den trasiga bilen. Personen kommer in till verkstaden med sin trasiga bil. Mekanikern kollar, slår en gång, drar åt en skruv och skickar faktura på 1 000 kr. Kunden frågar: “Men, ska du ta 1 000 kr för att 2 minuters jobb?”. Mekanikern specificerar fakturan: “Dra åt skruven: 5 kr, veta vilken skruv att dra åt 995 kr”.
Just nu känns det som att all tid går att lista ut vilken skruv att dra åt. Men när man väl vet det, så kommer effekten från ganska få insatser. I vårt fall:
Koppla bort ett gammalt extra kylskåp i källaren
Ställa om en avfuktare i källaren på tid och fuktighet istället för 24/7-drift
Varje dag ställa om varmvatten-schemat
Automatisk släckning av alla lampor via sensor
Ställa diskmaskin att köra på billiga timmar (fast denna spelar egentligen ingen roll, den tar 1 kWh/körning)
Stänga av värme så länge temperaturen är över 19 grader
Smart elbilsladdning när det är billigt
Duschmunstycke som tar ut 7 liter/min istället för typ 12 liter/min
Något kortare duschar på mig (tydligen var jag den som tog längst duschar i familjen )
Allt annat i denna tråd och andra går på förståelsekontot och det har ju pengamässigt inte varit värt det…
Härligt Du ser detta som en sport va?
Inläggen här har fått mig att logga in på eon och kolla förbrukning oftare än jag kolla börskurserna nuförtiden. Fokus på att varje dag förbruka mindre än dagen innan.
Viktigt med en hobby(sägs det)
Haha… Exakt! Enligt @caspian som jag träffar några gånger i veckan så är det här tydligen min nya hobby.
Idag är det ett litet del-firande - trodde det här skulle vara omöjligt för några veckor sedan. Liksom att ligga med vårt hem bland de 20 % mest effektiva procenten av hushåll med samma storlek hos Tibber. Det har inte hänt en enda gång sedan 2016… Extra roligt är att om man har valt Tibber så är man nog också om sig och kring sig, ungefär som att välja Avanza, så det bör ju dessutom fungera även för den stora helheten i Sverige.
Nu är ju sporten att göra det även när man kör uppvärmning och för en hel månad, men det var ändå gött att se att det går. Lite firande imorgon med @carolinebolmeson
Även om jag kollat över “grundförbrukningen” lite här (vi har omkring 25kWh/dygn) så är det ju ändå en fis i rymden så snart uppvärmningen kommer igång.
Haha, jag med, bara man har en graf att följa är man tydligen nöjd.
Speciellt spännande blir det nu, för tydligen började vi bli frusna vid den här tiden förra året och började dra igång värmen.
I år kör vi bastun i källaren med dörren öppen några timmar på morgonen och kvällen istället.
Frågan är om du tänkt färdigt när du säger att det inte är värt det pengamässigt.
Det är inte orimligt att det arbete som du lägger ned just nu, utan större investeringar, kommer att sänka förbrukningen med 10 000 kWh/år kompenserat för elbilen som tillkommit och som borde räknas bort från huset. Det innebär sänkta kostnader så länge du bor kvar i huset på ganska stora skattefria belopp, vid ett elpris på moderata 2 kr så ger det 20 000 kr/år i skattefri avkastning på nedlagt arbete…
Men det är inte klart där…
Om man tänker att en köpare i framtiden kan tänka sig att köpa huset, men har bara råd med en boendekostnad på exempelvis 18 000 kr/månad så händer något intressant.
Värdet på huset blir månadskostnaden minus driftkostnaderna dividerat med räntan.
Sänker man driftkostnaden med 20 000 kr/år med en ränta på 3% så ökar fastighetsvärdet med 20 000/0,03 = 666 tkr. Den som köper huset kan betala ganska stora belopp mera för en fastighet med lägre driftkostnad, så länge bolånetaket inte sätter stopp.
Vad är lite dokumentation om hur man ska drifta/köra fastigheten värt för den nya fastighetsägaren, en dokumentation som du inte fick från den du köpte fastigheten ifrån?
Sen finns det lite mjuka värden, det har genom åren varit en del diskussioner på bloggen om etiskt och miljövänligt sparande etc. De energibesparande åtgärderna som görs nu i din fastighet motsvarar ca 10 ton CO2/år om elen du inte använder gör att vi kör lite mindre kolkondens i Europa.
Mycket bra formulerat. Tycker generellt att många underskattar potentialen för kostnadsminsknkngar genom att tex titta på för kort tidshorisont. 3000 lägre matkostnader per månad låter inte så mycket men slå ut det över 10 år med ränta på ränta så blir det stora pengar. Som dessutom kan växa ytterligare framåt. Samma sak här då det är en permanent besparing som sker varje år bra med miöjlvinst också det tänker nog inte många på att minskar vi vår förbrukning säljs mer fossilfri el till Europa som förbrukar mycket kol.
Det här är en anledning till att vi satte in separata elmätare för vår “huslyx” från dag 1. En framtida köpare är kanske inte intresserad av spabad, kan tänka sig att åtgärda krypgrunden och lägga in åldersbeständig plast (minskar drastiskt behovet av avfuktning), inte vill ha poolen uppvärmd från april till september, inte kör tekniktung företagsverksamhet hemifrån, inte vill köra komfortkyla etc etc etc.
Det är förmodligen inte så många som är intresserad av ett relativt litet hus med en total energiförbrukning på 40.000 kWh per år (fjärrvärme + el) med dagens elpriser.
Nu kan jag ju i stället visa en uppställning om att företagens verksamhet drog X kWh, poolen Y, spabadet Z. Lägger man till framtida elfordon så blir det ju ännu viktigare (har en mätare förberedd för framtida laddbox).
edit: Jag har förbättringspotential här eftersom jag “loggar” manuellt genom att fota av mätarna som en permanent tillfällig lösning. I stället för att köpa en Logger 2020 eller dylikt från energibutiken så tänkte jag pula ihop något själv. Har delar till S0 loggning liggandes men har “inte kommit dit än”. Ofta är det ju bättre att bara köpa en fungerande lösning även om prislappen avskräckte en gång i tiden. Nu har jag ju dessutom en “sunk cost” i mina USB interface för S0 och så vidare.
Precis så tänker jag också och har sänkt min förbrukning massor sedan husköpet. Jag observerar samma effekt när jag hemnetknarkar. Likadana hus i samma område kan ha väldigt olika stor förbrukning så det bevisar ju bara att de boende kan göra mycket för husekonomin.