Månadsmedeltemperatur i Malmö:
| Månadsmedeltemp | ||
|---|---|---|
| 2021 | 2022 | |
| Jan | 0,9 | 3,6 |
| Feb | 0 | 4 |
| Mar | 4,3 | 3,9 |
| Apr | 6,6 | 7,2 |
| Maj | 11,5 | 12,9 |
| Jun | 18,8 | 17 |
| Jul | 20,2 | 18,4 |
| Aug | 16,7 | 19,5 |
| Sep | 15 | 13,8 |
| Okt | 10,6 | 12,2 |
| Nov | 7 | 7,5 |
| Dec | 1,9 |
Månadsmedeltemperatur i Malmö:
| Månadsmedeltemp | ||
|---|---|---|
| 2021 | 2022 | |
| Jan | 0,9 | 3,6 |
| Feb | 0 | 4 |
| Mar | 4,3 | 3,9 |
| Apr | 6,6 | 7,2 |
| Maj | 11,5 | 12,9 |
| Jun | 18,8 | 17 |
| Jul | 20,2 | 18,4 |
| Aug | 16,7 | 19,5 |
| Sep | 15 | 13,8 |
| Okt | 10,6 | 12,2 |
| Nov | 7 | 7,5 |
| Dec | 1,9 |
45 år gamla elradiatorer.
Spelar nog inte så stor roll hur gamla de är men tack! 
Samma här, om man räknar bort elbilen.
3033kWh till 835kWh
(med 3476kWh till 1227kWh)
Som du, vedkamin(er)/plåtugn istället för radiatorer och luftvärmepumpar.
Så 666kr/kubik. Det var billigare än vad jag fick tag på, runt 800kr/kubik.
Räknar man på att man får ut ungefär 1000kWh/kubik, så blir det 66 öre/kWh.
Har man spotpris kan man ändå fundera på om det lönar sig att köra utan luftvärmepumparna på.
Räknar man på COP 3 så är det ändå ett totalpris på ungefär 200öre/kWh som krävs för att vedeldandet ska löna sig.
Vi har inte spotpris, och december priset för oss totalt kommer ligga runt 450öre/kWh natt och 550öre/kWh dag. Så även med det dyrare priset för vår ved så lönar det sig med 80öre/kWh vs 167öre/kWh för luftvärmepumpen.
Sen har vi som du även en hel del spillvirke drällande på tomten som behöver eldas upp (en del av det har legat där i 10 år…) som pajar kalkylen lite (till förmån för veden).
Till slut finns det ju andra aspekter än bara pengarna med, vedeldandet har ju en sämre miljöpåverkan än luftvärmepumpen, samt att det är ju en del jobb med att hålla på och böka med veden.
Men, tills vidare experimenterar vi med hur länge det går att värma huset med enbart ved (dvs när blir det såpass kallt att det inte räcker med endast det), för det är intressant att veta.
Man kan tycka att elda upp ved är den lägsta formen av förädlingsvärde från skogsråvara.
Det känns som om vi är på väg hundratals år bakåt i utvecklingen.
Det ligger väl någonstans lite över direktreklam.
99 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Spara el nu! Ansträngt läge i elsystemet
6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Spara el nu! Ansträngt läge i elsystemet
2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Spara el nu! Ansträngt läge i elsystemet
Roade mig att plotta rullande 3 dygnsmedelvärde för dygnsförbrukning vs utetemp (data från Eon så jag vet inte hur akkurat temperaturen är men tror inte det skiljer så mycket) och det är lite tunnt med datapunkter vid låga temperaturer (men det ser ut som det ändrar sig denna vintern…)
Nog sparar vi el (detta är samma data som i den skärmdump jag postade men det var nog i en annan tråd)
Noterbart är att utöver lägre temperatur syns det att vi satte på temperaturen vid lägre utetemp efter sommaren.
Själv ligger jag på 84 kWh hittills i December 1-9 December

Vi kan nog anse oss vara en “vanlig” familj i ett vanligt hus med ett vanligt uppvärmningssystem i SE4, och vi har förbrukat 391 kWh hittills i december, till den galna kostnaden 1751 kr.
Villa 145 m2 byggd 2006
Frånluftsvärmepump Nibe 310P
Braskamin som det eldas i varje dag
Elbil, laddat 104 kWh hittills på natten.
Hur sparar vi?
Väldigt extremt och känns lite “NordKorea” men jag har ingen lust att slänga iväg en massa tusenlappar i onödan pga en havererad energipolitik.
/
Dagens “uniform” vid stillasittande hemarbete: underkläder, långkalsonger, M39 fältbyxa, strumpor, raggsockar, skjorta, tunnare munkjacka, palestinasjal, M90 undertröja, mössa (ganska nyrakad så det behövs).
Nordkorea indeed ![]()
@janbolmeson Hur ser budgetten ut för vinterns elprischock? Håller ni kalkylen på 100k eller har elpriset stuckit iväg såpass mycket att ni går över det?
Ledsen, men detta låter lite för “overkill”.
Gränsen till löjligt.
Skulle inte göra detta så länge jag har råd att ha det varmare och skönare.
Om du endast gör det för att testa dina gränser och se vad som är möjligt då är det väl OK … Men inget jag anser mig testa själv.
Sakerna jag “ogillar”: långkalsonger, jacka, sjal, mössa. Vill ha en miljö där jag klarar mig utan dem eller motsvarande
Lite overkill är det, men det är väl en kombination av test, elpris, att LVPn inte riktigt hänger med i svängarna alltid och det faktum att jag har stort och är själv med räkningarna. Det finns ju en gräns för hur stor del av månadslönen man tycker det är rimligt att elräkningen tar och ingen vet hur dessa ser ur i februari heller…
Långkalsongerna är på då jag var tvungen att ta mig till en brevlåda imorse och sedan behöll jag dessa på. Sjal och mössa har jag ofta oavsett, speciellt det senare då jag kör med hyvel när det är “frisördags”.
Men ja, lite overkill säkert.
Med FLVP återvinner du värmen från kaminen effektivt oavsett var kaminen befinner sig, givet ventilationsystemet fungerar som tänkt. Jag tycker mig se det på era elförbrukningssiffror.
Skillnaden är att om du hade stulit försvarsmateriel Nordkorea hade du varit död
. (Dina kläder från försvaret kan ju ha kommit till dig på laglig väg förvisso)
off-topic: Japp faktiskt, jag slapp lumpen då jag matchade perioden av regementsstängning perfekt. ![]()
(Jag har inkallelsebrevet kvar samt det följande då nedläggningen av A3 var ett faktum och jag ombads överklaga om detta var ett problem för mig.)
Det trista är att de fasta avgifterna höjs igen vid årsskiftet. Oavsett hur mycket man sparar blir det dyrt med el. Alternativet är att gå ihop några grannar och dela på ett abonnemang eller gå helt off grid vilket är ganska dyrt.