På utsidan eller insidan? Kan du dela en bild?
Det är inte lönt att räkna på enskilda timmar. Snittkostnaden beror på hur förbrukningen ser ut för alla kunder, timme för timme under en månad. Därtill kommer påslag etc.
Vad påslagen är får du kolla med din elleverantör.
Jag har börjat följa vår elförbrukning och aldrig gjort det innan. Har egentligen bara följt från augusti men enbart brytt mig senaste två månaderna, som ni ser. Innan körde vi på som vanligt utan tanke.
Med lite eftertanke så ser man att man kan göra mycket på väldigt lite. Har försökt sluta torktumla, vi hänger upp tvätten istället under vår luftvärmepump. Har luftvärmepumpen på 20 grader just nu, ger kanske 18 grader i vardagsrummet. Blivit kallare nu så snart får vi öka på inställningen. Vi har även dragit ner på varmvatten genom att inte låta vattnet rinna under tiden vi tvålar in oss, tvättar håret, rakar oss etc.
Vi har haft bundet fram tills denna månaden så de siffrorna ni ser från dec är bara estimat och har ingen aning om vad de kommer hamna på och kWh ni ser från december och framåt är vårt föregående års förbrukning. Kan vi få ner den rejält som vi fått nu så kan vi få ner priset rejält i slutändan. Hoppas inte snittpriset drar iväg mer bara. Bor i radhus 120 kvadrat och är sista huset på längan.
Hur har snittpriset sett ut historiskt? Har aldrig tidigare tänkt på elpris fram tills nu när vårt bundna gått ut. Ska bli intressant att följa!
Det är det väl om man har timpris?
Och oavsett intressant att veta vad det kostar ”vid pump”.
Vattenfall SE3, skatt 36 öre, överföring 24 öre, påslag 6 öre, cert 1.4 öre så totalt med moms (131+36+24+6+1.4)*1.25 vilket blir 248 öre
EDIT: Såg nu att du frågade om rörligt och inte timdebitering, så då är frågan lite oklar. Om du menar att rakt snittpris under månad på spot varit 131 så kan du lägga på runt 5% för att få volymvägt snittpris, och sedan använda i beräkning ovan för att uppskatta vad slutpris kommer vara.
Jag räknade ut att vårt månadsmedel är ungefär 10-15 öre/kWv dyrare än spotpris.
Den stora besparingen med spotpris är alltså kopplad till förändrat konsumtionsmönster när man förbrukar energin.
Över detta hsr vi också en allmän besparing i form av lägre temperaturer, förändrade beteenden osv som sparar energi genom att man inte förbrukar den alls.
Med ändrat konsumtionsmönster (styrd uppvärmning, varmvatten) så landade vi på 71 öre med påslag, rörligt var 95 (VF, SE3). Då vi dessutom sänkte förbrukningen med runt 50% så resulterade det i den lägsta oktoberräkningen på väldigt länge så det blev en sån där tråkig räkning där själva inköpspriset på elen bara stod för 25%.
Med inköpspris menar du allt utom den fasta abonnemangskostnaden?
kwh*spot dvs innan skatt, överföring, fast, moms
Månadspriser på elbörsen | Energimarknadsbyrån Här kan du kolla historiska priser.
Håller verkligen med! Det är otroligt vad stor skillnad man kan göra utan att göra speciellt stor påverkan på ens vanliga liv. Det gäller att fundera på hur de stora sakerna i hemmet körs, värme, varmvatten, laddning av elbil/hybrid. Jag har hjälpt mina föräldrar och bara de sakerna har kapat kostnaden ca 10 % mot rörligt elpris. Innan låg de ca 5-10% över rörligt elpris. Men då var elpriset så lågt att skillnaden inte spelade någon roll.
Som komplett så isolerade jag även en dörr med lite överbliven cellplast:
Behövde inte ens tejpa, gick att trycka in. Nu har vi ändå gardin framför så syns inte. Men hade kunnat måla det vitt.
Uppföljning november
Då har en ny månad passerad och här kommer en sammanställning. ![]()
- Förbrukning: 2 022 kWh vilket är -26 % mot föregående år.
- Förbrukning exkl. elbil: 1 764 kWh (elbilen: 258 kWh)
Tittar vi på spotprisstatistik:
- Spotpris i genomsnitt: 160 öre/kWh vilket är ca 18% högre än SE4 som hamnade på 135 öre/kWh
- Spotpris inkl. alla skatter och avgifter: 311 öre/kWh.
Dock verkar det något konstigt att det skulle vara så mycket högre. När jag jämför med offpeak.se så verkar det vara ungefär samma.
Förbrukning 2022 vs 2021
| 2022 tot | 2022 exkl. elbil | Elbil | 2021 tot | Δ Exkl. elbil | Δ Tot. Förändring | |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Januari | 4 074 kWh | 3 809 kWh | 265 kWh | 6 415 kWh | −41% | −36% |
| Februari | 3 740 kWh | 3 490 kWh | 250 kWh | 6 594 kWh | −47% | −43% |
| Mars | 3 915 kWh | 3 691 kWh | 224 kWh | 4 828 kWh | −24% | −19% |
| April | 2 905 kWh | 2 661 kWh | 244 kWh | 2 861 kWh | −7% | 2% |
| Maj | 1 761 kWh | 1 531 kWh | 230 kWh | 1 788 kWh | −14% | −2% |
| Juni | 1 242 kWh | 1 076 kWh | 166 kWh | 820 kWh | 31% | 51% |
| Juli | 1 101 kWh | 784 kWh | 317 kWh | 826 kWh | −5% | 33% |
| Augusti | 783 kWh | 631 kWh | 152 kWh | 1 189 kWh | −47% | −34% |
| September | 892 kWh | 744 kWh | 148 kWh | 1 398 kWh | −47% | −36% |
| Oktober | 1 323 kWh | 1 096 kWh | 227 kWh | 2 130 kWh | — | −38% |
| November | 2 029 kWh | 1 771 kWh | 258 kWh | 2 728 kWh | — | −26% |
| December | ||||||
| Totalt | 23 765 kWh | 21 284 kWh | 2 481 kWh | 31 577 kWh | −33% | −25% |
Eftersom jag verkar ligga på 100 kWh per dag nu i december så gissar jag att vi landar på ca 3 000 kWh på december. Det borde ju betyda att helåret hamnar på ca 27 000 kWh. Det är nästan 10 000 kWh mindre än förra året. Då ska det dessutom tilläggas att vi har nästan 2800 kWh billaddning också.
Däremot kan jag ju meddela att december än så länge suger lite. 6 dagar in i månaden ligger vi redan på 3 000 kr. Fortsätter det så här så hamnar vi runt de 15 000 - 20 000 SEK som jag prognosticerade. Däremot är ju oktober och november långt ifrån de beloppen. Så än så länge bättre än plan.
Lite grafer tack vare @MPJ som är forumets expert på ämnet. ![]()
November iår var det 7,5°C i medeltemp och förra året 7,0°C så november förra året är den gröna pricken ovanför, på 3,8 kW jämfört med 2,8 kW i år -26%. Till och med lite under min effektprognos som jag lade som ger en årsförbrukning på 24 MWh/år
Samt dygnsförbrukningen:
Man ser att det var kallt 20/11
Som jämnfört gick vi ner -40% i november med enda förändringen var att installera luft-luft värmepump i garaget
. iof hamnade vår förbrukning på 691 kwh så ligger i en liten annan nivå på förbrukning.
November sänkte vi elförbrukningen med 72% 
Från 1715kw till 480kw.
De va redig sänkning… Va är det som gjorde skillnaden?? Måste varit väldigt slösaktigt förra året…
Varit extrem.
- eluppvärmd badtunna tömd och avstängd.
- elslinga golv badrum avstängd.
- luftvärmepumpen avstängd (vedkamin istället) ca 600kw/ månad
- varmvatten avstängt (gasdriven genomströmmare till dusch) sparar ca 500kw/ månad
Vatten o värme är ju det största.
Ved för 2000kr 3 kubik. Och annat spillvirke hemma som nog räcker januari ut.
Gas till dusch sept-mars 800kr två påfyllningar.
Bra jobbat…
Vad hade ni för uppvärmning innan? 
Vi har ett gästrum och gästhall med enbart elradiatorer. Sugen på att installera två vattenburna radiatorer till pannan eller installera LLVP. Men vet inte om jag kan räkna hem det. Håller bara 10 grader nu för underhåll.
Btw imorgon blir det -8 i skåne…
Medeltemperatur för resp. månad/år hade varit intressant i sammanställningen.
Det finns data på Års- och månadsstatistik — SMHI