Förberedelser inför vinterns elprischock på 100 000 SEK för vår el i perioden nov-mars... | Dagboksanteckningar

Tack!
Ja…deras pris är nästan dubbelt pris. Dom har nämligen fuckat upp och avbrutit min flytt från Vsttenfala till Dogood el, en jäla härva av misstag och bolag som köpts upp. Jag hamnade i limbo hos Vattenfall och fick betala 9,25 kr/kWh i en månad. Helt sjuka priser.

1 gillning

Man kan räkna på lite olika sätt när man funderar på hur lönsam en åtgärd är i en fastighet.

När @janbolmeson är klar så tror jag att han kommer ha sänkt sin elförbrukning med i storleksordningen 10 000 kWh/år, trots att en elbil har tillkommit. Med ett framtida elpris på 2 kr/kWh så ger det en kostnadssänkning av 20 000 kr/år, vilket inte är så dumt. kassaflödesmässigt. Detta sker dessutom med skattade pengar, han får lägga ganska många timmar per år i firman för att få ut samma pengar efter skatt, även i framtiden, nu har han gjort en ansträngning som i framtiden ger en “passiv besparing/inkomst” varje år.

Hur mycket KAN man ha investerat i detta jämfört med andra alternativ? Utgår man från att börsen långsiktigt går upp med 7% så kan Jan ha lagt 20000 / 0,07= 286 000 kr i energieffektiviserade åtgärder. I verkligheten ska man dock räkna bort avskrivningskostnaderna för att i framtiden kunna ersätta utrustningen, men jag tror egentligen inte Jan har investerat så mycket pengar, framförallt om man tar bort de inköp som gjorts av ren okunskap, exempelvis “intelligenta” termostater till elementen, dom får nog tas som en lärpeng. Men Jans humankapital har gått upp lite under hösten, han har lärt sig en del som fastighetsägare som han kommer ha nytta av i framtiden.

Funderar man på fastighetsvärdet där en framtida köpare (borde) värda fastigheten utifrån vad den totala månadskostnaden blir för boendet. I månadskostnaden ingår finansiering och driftkostnader. Där finansieringskostnaden i praktiken är räntekostnader. Om man antar att en köpare har en finansieringskostnad på 4% så har fastighetsvärdet ökat med 20 000 / 0,04 = 500 000 tkr.

Sammanfattningsvis så tror jag att höstens arbete varit ganska lönsamt, har dessutom skapat en del material till RikaTillsammans som bieffekt.

9 gillningar

Det finns en annan aspekt som du inte tar upp- många bäckar små i form av energibesparande åtgärder ökar resiliensen i samhället i någon mån, eftersom vi sänker energiförbrukningen vilket minskar risken för att vi drabbas av blackouter tex.

Värdet av detta är på % av BNP. Tappar vi ström 24 h är påverkan långt längre än så. En omfattande energistörning kan röra sig om 10% av BNP eller i motsvarande storleksordning.

Svårt att kvantifiera och inte särskilt sannolikt, men då konsekvenserna är väldigt allvarliga blir risken också rätt hög.
(risk = sannolikhet*konsekvens)

Motsvarande på det privatekonomiska är då en hög sannolikhet att åtgärderna ger en energibesparing men låg konsekvens om man ser till det hela i paret Bolmessons ekonomi.
Men sett till om alla gör det finns det också pengar att spara på samhällsnivå, vilket frisätter resurser även utanför börsen.

Det är därför jag anser att stöd för energibesparande åtgärder bör prioriteras före laddstolpar, batterier och solcellsstöd.

2 gillningar

Håller med ovan, det finns ytterligare fördelar för den som tror på exempelvis klimathotet och växthuseffekten.

Kan den el som Jan sparar exporteras ersätta kolkondens i Polen/Tyskland så motsvarar det i storleksordningen 7,5 ton CO2 utsläpp per år. Detta motsvarar i sin tur i storleksordningen 3000 mils bilkörning i en gammal V70. Många byter till elbil av miljöskäl, men frågan är om i många fall det är rätt ställe om det var klimathotet man ville vara med att minska…

Stöd för solceller, batterier och laddstolpar är sådant man kan hålla på med när man fått ordning på de saker man redan har, dvs energieffektiviserat. Sen är jag skeptiskt till stöd även för energieffektivisering, varför ska de personer som sett om sitt hus i praktiken också vara med att betala för dom som inte gjort det via skattsedeln? Däremot så kan en informationskampanj och utbildningsinsats vara på sin plats, lite som vi hade på 70-talet med energisparstudiecirklar etc.

2 gillningar

Får se om det gör nån skillnad.

8 gillningar

Haha, just köpt men inte satt upp. Nyfiken på hur det blir för dig!

Gör nog större skillnad än vad man tror. Var hos svärföräldrarna i söndags och de hade satt upp en gardin på skenor i trappan mot övervåningen. Var märkbart kallare på andra sidan gardinen!

1 gillning

Din installation är snyggare än min! Vi har noterat skillnad på de gamla fönstren jag monterat på.

Jag lät faktiskt montera plexiglasskivor ovanpå de få 2-glas-fönster som vi hade (gamla blyinfattade fönster). Blev riktigt bra. :slight_smile:

Här kommer för framtida referens offert på fjärrvärme som jag äntligen fick från E.On.

Notera att fjärrvärme kan bli dyrare i framtiden eftersom det blir krav på att minska utsläppen av koldioxid från förbränning av både biobränslen vilket ställer krav på CCS vilket är en obekant kostnad i dagsläget.

Att därför bygga kalkyler på låga fjärrvärmepriser är lite vansligt.

Jag har en liknande lösning. Jag satte upp en svart stållist i trappan och fäster min med rejäla magneter. Då slipper det störa mig under sommarhalvåret när jag inte vill ha draperiet där. Det gör STOR skillnad och ofta är platsen nederst i trappan, bakom draperiet, kallast i huset. Utöver det kan jag lättare nyttja respektive inomhusdel till luftvärmepumpen effektivare och där värmen behövs just då. En solig decemberdag behövs inte värme uppe och då är det ju synd om värmen nerifrån stiger.

Vi har tjocka mörkläggningsgardiner i sovrummet pga stora fönster /dörrar och dessa har en helt klart dämpande effekt på värmeförlusterna. Under sommaren här i oktober-november har det räckt med två snarkande vuxna för att tom höja temperaturen (vi har lite för dålig ventilation men ett stort sovrum, ca 1/3 av ovanvåningen)

Detta då med energiglasfönster från 2014 så läcker det ändå ut värme jämfört med alla andra kvadratmeter isolerade väggyta. Isolerade ytor har ändå ett U-värde på kanske 1/4 av ett energiglasfönster. Och har man inte energiglas är skillnaden enorm.

1 gillning

Samma sak här. Bytta fönster och treglas, men jag drar ändå ner mörkläggningsgardiner och persienner och det gör definitivt skillnad. Om inte annat märker man det vid uppdragning på morgonen igen.

Det var enkelt att skära med ett rakblad längs med kanten. Satte på andra vanliga fönster också och det blev inte lika fint. :nerd_face:

EONs fjärrvärmepris i Malmö stiger med 13% i jan 2023.

Det här är bara kopplat till ökade kostnader för bränsle och drift. Det jag menar är kostnader i framtiden för att hantera CO2 utsläppen. En CCS anläggning på Spillepengen kanske kostar lika mycket som kraftvärneanläggningen och skall betala sig på 25 år eller så. Till det kommer kostnaderna för att hantera koldioxiden och här blir norrbaggarna återigen vinnare då de har massor av tomma gas/oljefält att injicera koldioxid i för sekvesterisering.

29,329 kWh

Idag stiger elpriserna igen. I skrivande stund 131 öre i elprisområde 4. Trots att det blåser bra och solen skiner.

Om spotpriset är 131 öre, hur mycket betalar man då om man har rörligt på ett ungefär med moms och skatter och alltihop? Finns det något generellt påslag man kan räkna på?