Jag har svårt att se att era glass- och datorvanor och hemmaarbete påverkar elförbrukningen så värst mycket , egentligen. Ett par tusen kWh hit eller dit i slutändan. Elbilen är ju ett driftskostnadsplus i princip hur man än räknar.
Kanske inte värt att jaga upp sig alltför mycket för om man ser till det stora hela
80% av resultatet genom 20% av jobbet, typ.
Men det kommer få betydelse för bostadspriserna på sikt då det kostar mycket att sänka energiförbrukningen, och att bo stort ju högre genomslag energipriserna får. Och det är väl rätt självklart egentligen?
Kanske något för @janbolmeson och hans frusna familj.
– Om man tar ett hus från början på 80-talet och ställer ett växthus över, då sparar man kanske ungefär 30 procent energi per år. Men tar du ett superisolerat passivhus då är det kanske bara 5 procent. Tar du ett riktigt gammalt och dåligt isolerat hus, då är det mer än 30 procent, gissar han.
Nu har det varit månadsskifte igen och vi är lite intresserade hur det gick med oktobers förbrukning hemma hos @janbolmeson.
Längre upp i tråden så gissade jag på 1600 kWh för oktober, men det har varit lite varmare i verkligheten än den prognostiserade temperaturen så jag reviderar ned min gissning till 1300 kWh för oktober.
Vi har snålat på elen i höst. Bor i villa 140m2 i södra sverige.
September: 369kWh, lägsta förbrukningen i huset någonsin
Oktober: 360kWh trots vi har haft på värmen halva månaden.
Har tibber sedan 1/11 och nu ligger förbrukningen 12% under de 20% effektivaste hemmen på 120-150m2
Det blir extra tydligt i följande exempel: Att ha adventsljusstakar, julgran och julstjärnor tända i fem timmar per dag under hela december drar lika mycket el (om det är led-lampor) som en varm dusch på 2,5 minuter.
@janbolmeson , kanske bra motiveringen till fru och barn varför de ska sänka duschtemperaturen.
Grund artikeln som ändå innehåller tips krig att byta jt julbelysningen till dyrare alternativ som har LED-lampor.
Min reviderade gissning på 1300 kWh för oktober kompenserat för att det var varmare verkade inte vara helt fel, får skylla de extra 23 kWh på elbilen som laddades lite mer i oktober jämfört med augusti september.
EON:s prognos är nog lite för pessimistisk, de har bara tagit de senaste 12 månadernas förbrukning, dvs lagt på november och december 2021 till årets förbrukning, dvs att årets sista månader har samma förbrukning som förra året, lite bättre ska det ju bli, familjen @janbolmeson kan inte tappa farten. Ett rimligt mål är ca 28 000 kWh för 2022.
Hur mycket pengar har du lagt totalt på prylar för att optimera efter timpris? Sen kommer ju timmarna också men skulle gissa att de flesta med timpris tycker det är kul så de räknas inte.
Bara funderade på hur mycket du faktiskt tjänat på timpris vs rörligt i slutändan när t ex du ls 10k på termostater eller vad det nu var.
Jag har en pågående jobbig (jävla) konflikt med ett utav alla dessa elbolag som vuxit upp i spåren av energikrisen. Jag frågar efter spotpriset för oktober 2022 inkl påslag och moms för Enkla Elbolaget…
De säger att spotpriset för oktober var 81.23 öre/kWh och efter påslag och moms är deras pris 2.23 kr/kWh Det skulle resultera i 1.74 kr för deras påslag och moms på det.
Är väl fri prissättning så det kan stämma. Men är det ett bra pris för oktober?
Det tycker jag inte. eON hade 115 öre / kWh i oktober i SE4. https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella