Förbetalt/pre-paid kort i Sverige (som presentkort)?

Vill köpa ett presentkort till en vän men vill inte riskera att butiken går i konkurs.

Jag kan ju knåpa ihop något eget och sen swisha kompisen när det är dags att betala, men tycker det känns tråkigt att ersätta utlägg.

Kan man köpa förbetalda/pre-paid Mastercard eller Visa i Sverige, med ett antal hundralappar på? Tänker att jag kan stila till kortet eller göra ett eget presentkortsfodral med rätt butik på.

När jag skriver det här så inser jag att jag kanske skulle kunna ge kontanter. Men grejen är att jag vill ge något som känns genomtänkt och inte bara en hög med pengar.

Paygoo finns ju, men de kan ju också konka även om risken kanske är lägre, kostar 39kr och efter 1 år dras det avgifter om det är oanvänt. Sen kan personalen titta snett när man vill handla med två kort, det har hänt mig, men det blev lite bättre när det var ett refund-kort från ett av butikens största märken. Ska ju också till att personalen kan hantera ett sådant köp också.

Sen finns det ju zupergift, superpresentkortet och diverse presentkort som bara gäller i ett visst köpcentrum men butiken du tänker på är kanske inte med i utbudet. Konkursrisk även här givetvis.

Finns Amazon e-presentkort som du kan fritt välja belopp på.

Du kan även välja design på kortet.

Den skickas per email.

Presentkort bio eller systembolaget är uppskattat i vår närmaste krets.

1 gillning

Superpresentkort?

Ett presentkort som kan omvandlas till annat presentkort egenvald butik. Nästan som pre-paid-card men kräver lite engagemang och planering före.

Hmm, bra poäng.

Olika superpresentkort:
Intressant med presentkort som fungerar på flera ställen, men det känns då för ospecifikt. Vet att det blir motsägelsefullt när jag sa att jag sökte ett kort med pengar på :stuck_out_tongue:

Amazon: Häftigt att man välja design, men försöker undvika Amazon.

Jag misstänker att du har svaret här :backhand_index_pointing_up:

Jag tror inte att du har tänkt igenom vad det är du egentligen vill ge bort, än.

Ett “generellt” presentkort, som det låter som att du efterfrågar, är väl egentligen “bara en hög med pengar”.

Så vad skulle kunna vara mer genomtänkt? Du vill köpa ett presentkort till “en vän”. Frågan är vilken sorts vän det är. Och vad som skulle kunna vara genomtänkt - till just den personen. Exempel på presentkort jag har gett bort:

• Till förälder: Hyra av skylift + Målarhjälp följande datum och tider…
  • Till en kompis: Spa, konsert och middag… (tillsammans med mig så jag bokade och betalade)
  • Till min systerdotter: Shopping + lunch på stan… (bokade ett datum som funkade för oss båda)

Jag gillar att ge bort upplevelser - i alla fall om det är till någon jag gärna vill uppleva saker tillsammans med.

Annars kanske någon som snart ska flytta hemifrån skulle bli jätteglad om den får ett presentkort på IKEA. Någon som är scout och ska iväg på sommarens stora läger kanske skulle uppskatta ett nytt superbra liggunderlag/madrass, eller kanske ett presentkort på Outnorth. Biljetter till konsert eller teater för den kulturintresserade. Växter att plantera i trädgården till den som gillar sånt.

Om det verkligen är presentkort du vill ge bort så är mina bästa förslag 1) KICKS eller 2) Ett lokalt citypresentkort/stadspresentkort om det finns där du (eller din vän) bor. De gäller oftast i butiker, caféer, restauranger mm och brukar vara uppskattade. (Kolla även på Detlokalakortet.se)

Vad skulle du allra helst vilja ge bort? :hugs: :sunflower:

1 gillning

Jag vet precis vad jag vill ge bort i det här fallet, men gåvan är inte riktigt i säsong än.
Lutar därför åt presentkort till en specifik butik med bild på det jag tänkt.

Troligen konkar just den här butiken inte i närtid, men tyckte det var en allmänt intressant frågeställning.