Här kommer ett litet förslag, utan att veta mer om kulturell bakgrund… Det funkar hos oss  - man kan ge något + ta tid tillsammans. 
Min far brukar bli jätteglad för en fin, superkvalitets-ylletröja. En sådan där som bara mamma får tvätta. Antingen en lite tunnare mer “för jobbet” typ som går med skjorta (och slips om det skulle behövas), eller en riktigt tjock nordisk ylletröja som ibland också har foder. De värmer under kalla dagar, både ute och inne, och man ser ordentligt klädd ut både för jobb och fritid i dem, och värmen i det kyliga vädret gör en på gott humör. Sådana tröjor är inte billiga, så det är inte troligt att han kostat på sig en åt sig själv…
Det finns Svenska och andra Nordiska ylletröjor såklart, men Dale of Norway är nog ett av de mest kända kvalitetsmärkena (de med mörkblå botten och vita och röda inslag). Sådana tröjor (Lusekofte) har nordbor hela livet och använder flitigt. Och man sätter konstläder-lappar på armbågarna när de slits sönder 
(tänk bara på att ta en tröja som inte har alltför “lösa maskor”)
Och till en sådan present, så kan man ta med fika. Eftersom det är f-dag, så fråga din mor om vilken typ av tårta han gillar mest  Eller om det är något annat han verkligen gillar, så ta med det också. Äldre herrar kommer ofta igång att prata när de går på en liten promenad, så fråga din mor om han är åt det hållet. En ide kan då vara att först äta lite, sen gå på en kortare promenad (komma igång och prata, inte bestiga ett berg) gärna med tröjan på för att kolla om den klarar vädret
  Eller om det är något annat han verkligen gillar, så ta med det också. Äldre herrar kommer ofta igång att prata när de går på en liten promenad, så fråga din mor om han är åt det hållet. En ide kan då vara att först äta lite, sen gå på en kortare promenad (komma igång och prata, inte bestiga ett berg) gärna med tröjan på för att kolla om den klarar vädret  och sen hem och fika. Du kan ju fundera på det…
 och sen hem och fika. Du kan ju fundera på det…
Och, pappa tänker ofta den som han fått ylletröjan av när han tar den på sig (det har jag märkt, då han påpekar ursprunget till mig ibland LOL)
I min släkt fungerar inte alkohol som present, då de flesta på herrsidan somnar av det LOL
En annan sak som fungerat fint, är att förstora upp och rama in ett familjefoto som han inte sett så mycket av innan. En del fäder säger inte så mycket om det, men de verkligen gillar sin familj och blir glada av att se det.
Lycka till!