Till er som är föräldrar, vad hade ni önskat er i födelsedagspresent från ert barn?

Min far fyller 50 om några veckor, kommer få tillbaka några tusenlappar i skatteåterbäring nästa vecka så jag vill gärna köpa något fint till han, men tyvärr “känner” jag inte min far, vet inte riktigt vad han gillar och vad han har för intresse, så ville kolla med alla som är föräldrar på forumet för att få lite inspiration på presenter som funkar vid sådan tillfälle.

Första tanke var märkeskläder eller liknande, men min far är en sån som har haft samma två kombinationer av kläder de senaste 10 åren, och jag vill gärna köpa något som han faktiskt kommer att ha användning av.

1 gillning

Jag köpte en flaska lyxigare whisky åt min. Han uppskattade den, köper oftast billig men han gillar whisky ändå.

En skaplig bra cyke då man kan alltid ha nytta av den. Speciellt nu när drivmedel är så dyr :hugs::grin::1st_place_medal::+1:.

Är det av någon särskild anledning du vill köpa en fin present till din far?

Vill du lära känna honom bättre så föreslår jag en gemensam upplevelse av något slag.

6 gillningar

Det handlar mer om att jag gärna vill att han ska ha något fint för sig själv och kanske t.o.m. leva lite, vi är första generationens invandrare och från det min mamma har berättat så har han i princip slitit hela sitt liv. Men trots all motgång så har han ändå “lyckats” med livet, vi driver ett framgångsrikt företag men p.g.a. hans uppväxt så lever han så himla försiktigt och sparsamt trots att pengar inte är ett problem, så tanken är mer att jag vill att han ska ha något fint för en gång skull.

1 gillning

Tack, då förstår jag lite bättre. Jag är i ungefär samma ålder som din pappa och mina barn är alla unga vuxna. Det jag skulle bli gladast för är inte en sak utan tid tillsammans.

8 gillningar

Här kommer ett litet förslag, utan att veta mer om kulturell bakgrund… Det funkar hos oss - man kan ge något + ta tid tillsammans. :slight_smile:

Min far brukar bli jätteglad för en fin, superkvalitets-ylletröja. En sådan där som bara mamma får tvätta. Antingen en lite tunnare mer “för jobbet” typ som går med skjorta (och slips om det skulle behövas), eller en riktigt tjock nordisk ylletröja som ibland också har foder. De värmer under kalla dagar, både ute och inne, och man ser ordentligt klädd ut både för jobb och fritid i dem, och värmen i det kyliga vädret gör en på gott humör. Sådana tröjor är inte billiga, så det är inte troligt att han kostat på sig en åt sig själv…

Det finns Svenska och andra Nordiska ylletröjor såklart, men Dale of Norway är nog ett av de mest kända kvalitetsmärkena (de med mörkblå botten och vita och röda inslag). Sådana tröjor (Lusekofte) har nordbor hela livet och använder flitigt. Och man sätter konstläder-lappar på armbågarna när de slits sönder :slight_smile:

(tänk bara på att ta en tröja som inte har alltför “lösa maskor”)

Och till en sådan present, så kan man ta med fika. Eftersom det är f-dag, så fråga din mor om vilken typ av tårta han gillar mest :slight_smile: Eller om det är något annat han verkligen gillar, så ta med det också. Äldre herrar kommer ofta igång att prata när de går på en liten promenad, så fråga din mor om han är åt det hållet. En ide kan då vara att först äta lite, sen gå på en kortare promenad (komma igång och prata, inte bestiga ett berg) gärna med tröjan på för att kolla om den klarar vädret :sweat_smile: och sen hem och fika. Du kan ju fundera på det…

Och, pappa tänker ofta den som han fått ylletröjan av när han tar den på sig (det har jag märkt, då han påpekar ursprunget till mig ibland LOL)

I min släkt fungerar inte alkohol som present, då de flesta på herrsidan somnar av det LOL

En annan sak som fungerat fint, är att förstora upp och rama in ett familjefoto som han inte sett så mycket av innan. En del fäder säger inte så mycket om det, men de verkligen gillar sin familj och blir glada av att se det.

Lycka till!

3 gillningar

Upplevelser, ex Live It.

Vem hade inte uppskattat att köra någon sportbil :sunglasses:

This :+1::+1::+1::+1::+1: tio tecken

Jag gör alltid något med min pappa kring födelsedagar och högtider. Att ge sin tid är det finaste som en kan ge i gåva tycker jag. Stort som litet. Från lunch eller middag inkl skitsnack till äventyrshelg. :slightly_smiling_face:

Och jag hoppas kunna uppfostra min son att bjuda sin pappa på bio och middag med jämna mellanrum om en sisådär 25-30 år. :joy:

2 gillningar

Om du inte känner din pappa så säger jag att du skall göra en gemensam upplevelse.
Gillar han någon sport, (fotboll, bilsport, annat?)
Gillar han teater?
Finns det en stad han alltid velat besöka?
Gillar han bilar, är det någon bil han skulle drömma om att köra…

Osv.
Prylar gör inte att du kommer närmare din pappa, och om han har samma kläder hela tiden så gissar jag på att nya kläder inte kommer “imponera” på honom då han helt enkelt inte bryr sig om kläder.

1 gillning

Den bästa gåva du kan ge honom är att låta honom komma dig nära. Det kan du bara göra genom umgänge. Umgänget ska helst vara så länge att det inte är bråttom i samtalen och man ges tillfälle till att återvända till saker som bubblar upp inom en. För att det inte ska bli stelt är det bra att ha något att göra tillsammans. Det kan vara vad som helst men något att umgås kring.

Mitt bästa sätt att umgås är att göra det i naturen. Helst med en övernattning i vindskydd eller så men om det blir för komplicerat så kanske en fisketur (om ni bor i en stad vid kusten så finns det ofta turfiske) eller en heldagsvandring i skogen där ni lagar lite mat på ett stormkök, tar en kaffe på en stubbe.

Det är min drömpresent från mina barn när dem blir så stora. Nu är det mest teckningar jag får.

Det är alltid bra. Jag gav honom en flaska i julklapp med ett rim på “Utan några krusiduller, du av denna bliver fuller”.

Hans pappa ska fylla 50 och tror inte att han skulle uppskatta att bli klassad som äldre herre. Skulle inte jag i alla fall :sweat_smile:

Upplevelser skulle jag föreslå, till exempel en resa.
Eller om han gillar whisky som föreslogs ovan så kör en whiskyprovning och köp honom en fin flaska.
Prova en japansk whisky som han kanske aldrig provat, kanske en single malt Nikka (600-900 kr).

1 gillning

När mina föräldrar fyllde jämnt tidigare så gav vi syskon resor till dem. Pappa och hans särbo fick en vecka i Paris. Jag åkte själv med mamma till Istanbul.

Utifrån att ni är invandrare vore en resa i Sverige det kanske mest givna. I dagens röriga omvärld är det ju också lättare att få till. Jag skulle föreslå en fjällvandring mellan fjällstationer. Du hittar en länk nedan till det mest givna alternativet.

Om ni inte har varit i fjällvärlden innan så är det här något med hög wow-faktor. Jag minns själv första gången jag var uppe i Abisko. Det var första året jag jobbade och jag hade en veckas semester. Fjällvandring var den i särklass bästa aktivitet man kunde tänka sig där och då. Miljöombytet var totalt så det gav stor utdelning. Det är en väldigt annan miljö än det man normalt förknippar med “Sverige”.

En hel del ställen kopplade till turism i södra Sverige kan vara väldigt “svenska” på ett sätt som gör att man som invandrare inte känner att man passar in. Fjällvärlden i sig är ju helt öde så där finns inga direkt “svenska” företeelser. På fjällstationerna lär det finnas möjlighet att få passande mat, om man nu t.ex. inte äter fläskkött.

Den enda uppenbara haken är att man behöver en del utrustning för fjällvandring. Det finns mycket information om sådant men det mest uppenbara är ryggsäck, kängor och passande kläder (gärna gore-tex). Det kan gå att låna ihop saker om ni inte vill köpa. Om man gör något sådant här bara en gång kan det framstå som dyrt att köpa nya grejer av bra kvalitet.

1 gillning

Det är alltid lurigt med presenter till föräldrar, speciellt till någon man inte känner så väl.

Men jag ger två förslag:

1. Gemensam upplevelse som flera har sagt tidigare. Förhoppningsvis hittar ni några intressen som ni har gemensamt och tack vare detta kan er relation utvecklas.
  2. Armbandsur. Kanske ett vintageur från det år din far är född?

Jag hade uppskattat att få göra något med mina barn. Att få ett gott minne av en upplevelse med barnen.

1 gillning

Jo, jag vart lite lätt kränkt. Är äldre herre på gränsen till 50, och det jag skulle vilja fått av ett vuxet barn är startplats i typ London maraton (för båda) om ett år. Gemensamt mål, träning, resa och upplevelse. Promenadfart not accepted.

5 gillningar

Att träffas och göra något är ju alltid trevligt! Middag, öl-,vin-,whiskyprovning. Alt en matlagningskurs där man verkligen ger av sin tid som flera har varit inne på.

1 gillning

HAHAHAH ok ok - sorry - jag läste fel. I mitt huvud var det 70 :rofl: