Det är ett nytt år och jag funderar på om jag ska ändra något i mitt sparande. Först lite korta fakta:
30-årsåldern.
Konjunktursäkert jobb.
Gift, 2 barn.
Villa.
Månadssparar i lysa 100 % aktier sedan 2020.
Sparhorisont >10år.
Sparmål: Fuck off kapital, ekonomisk trygghet, ev FIRE (trivs dock med arbetet så inte helt övertygad)
Är sammantaget jättenöjd med lysa. Har sedan jag började med lysa i princip inte ändrat något, precis i enlighet med den vanliga predikan här.
Omvärldsläget får mig dock att fundera på om jag kan minska min risk utan att tappa avkastningen som 100% aktier ger.
Har då börjat fundera på om jag skulle månadsspara i avanza auto 6. 100 % aktier. Kanske då några år tills dess att beloppet på avanza “kommit ikapp” lysa och därefter månadsspara 50/50 på varje ställe.
Fördelen som jag ser det är främst emotionell. Känns bra att inte ha alla ägg i samma korg. Man vet ju aldrig om respektive aktör råkar ut för konkurs/ransomwareattack/allmänt blåsväder.
Som investering betraktar jag annars lysa och avanza auto 6 förhållandevis likvärdiga. Tror helt och hållet på att indexfonder med stor andel aktier är ett framgångskoncept.
Det var lite tankar.
Hur hade ni gjort? Lagt till avanza eller bara fortsatt med lysa?
Jag tolkar det som att det är risken nedan du menar. Inte avkastningsrisk/volatilitet?
Jag tänker som du i så fall. Jag investerar 50% Lysa, 50% Avanza, dock inte avanzas fondrobot utan global indexfond.
På bogleheads läste jag om resonemang med att ha konton hos flera aktörer: att du förvisso sprider ut risken, men ökar också exponeringen mot just attacker, då du vistas på fler platser…
Jag gör liknande då jag inte vill ha min hela förmögenhet hos en ensam aktör ifall något händer. Dock valde jag en gammelbank och en indexfond istället för Avanza auto då jag upplever Avanza som lite lekstuga med problem som de inte verkar lösa (login problem, allmänt lagg vid börsöppning etc)
Teknisk lekstuga. alltså…?
Hm, jag har inte upplevt några login problem på Avanza utom nån enstaka gång och det är inte fler problem än Nordea(!) och Swedbank har haft historiskt. Jag loggar inte in ofta på Avanza, nån gång då och då. Vad “lag” vid börsöppning betyder vet jag inte – har aldrig timat att gå in i Avanza appen precis när börsen öppnar… nu äger jag inga enskilda aktier sen >5 år (och då hade jag en enda) så det är inte viktigt för mig att lasten är hög på Avanza’s system precis vid börsöppning.
Då är det värre tycker jag med personalavhoppen från Avanza, hela gäng med människor har ju lämnat, så de är i en fas av “brain drain”. Och inte ens en ny bra VD har de lyckats få fatt i Fattar inte hur de tänkte när de draftade en boss från Klarna…