Jag har idag en av storbankerna till mitt bolag och en annan privat. Jag har blivit uppvaktad av bolagsbanken för att lägga om bolån, lönekonto, ISK m.m. till dem.
Jag ser uppenbara fördelar med detta, bland annat kan de se utdelningen och företaget på ett annat sätt än vad privatbanken kan göra, man kan ha möte med både företagsrådgivare och privatrådgivare samtidigt (i den mån det behövs förstås) osv.
Hur gör ni och vad ser ni för fördelar och nackdelar?
Haft firma över 30 år å samtidigt haft Handelsbanken både privat å firman… Förr va de enklare om man ville överföra pengar mellan kontorna, hur de funkar idag mellan olika banker vet jag inte… Då gjorde man överföringar via knapptelefon… De va innan internet var för den stora allmänheten…
Har haft både och (samma: AB + privat och delat: AB på en storbank och privat på annan storbank)
Ser mest (praktiska) fördelar att ha på samma bank. Smidig överföring, samma inloggning, enkel överblick, samma kontaktperson, enklare förhandla/diskutera saker med någon på banken som direkt får en helhetsbild.
Ja, de praktiska fördelarna är ju uppenbara men det ger ju en förhandlingsnackdel när det kommer till boränta m.m. Banken vet ju att det är smidigt att ha samma bank och att man kanske kan betala lite extra för det.
Om jag får utveckla svaret lite. När jag jobbade som företagsrådgivare var vi oerhört angelägna att få företagsledare/företagsägare som privatkunder. Banken minskade därmed risken att företaget lockades över till den bank som hade privatsidan.
Din förhandlingsposition bör därmed vara stark. Sedan vet man ändå inte vad som händer. Din nuvarande bank kan säkert pruta en slant för att få behålla dig. I vilket fall som helst, du har en mycket att vinna, och inget att förlora.
Det här med enkelhet tror jag inte ens banken tänker på. Väldigt många har mer än en bank. Så betungande är det väl ändå inte att att ha två fönster öppna i datorn i stället för ett.