Är ny pensionär och undrar hur stor del av mitt sparande som rekommenderas ligga på aktiefonder vs på räntekonto på Lysa? (Sparbelopp 3,5 miljoner)
Lågt belånad med hög pension.
Är ny pensionär och undrar hur stor del av mitt sparande som rekommenderas ligga på aktiefonder vs på räntekonto på Lysa? (Sparbelopp 3,5 miljoner)
Lågt belånad med hög pension.
Välkommen till forumet. Vad får du för förslag av Lysa när du svarar på deras frågor? Hur lång sparhorisont har du?
Man brukar säga 10% aktier per år. Så har du sparhorisont minst 10 år blir det 100% aktier.
Oj, det var intressant. Jag har kapitalet på lysa redan sedan 4år (40% på räntekonto med 2% ränta och 60% på 100% aktiefond). Då kanske jag ska flytta över 5000kr per månad över tid så jag viktar om det över tid?
Med hög pension, låg belåning och nybliven pensionär antar jag två saker: Att pensionen nu och i framtiden täcker normala månadskostnader och nöjen samt att du / ni har så mycket som 10-30 år kvar. Då är framtida tidshorisont lång och med lång tidshorisont skulle jag personligen inte vikta över stora belopp till lågavkastande räntefonder / bankkonton som “bara” ligger nära inflationsutvecklingen. En hyfsat stor buffert ja men kapitalet avkastar bättre på global eller regional aktieindexfond än på räntefond om tidshorisonten är lång och marginaler för vardagslivet finns där.
De tre senaste åren har för mig givit ca +44 % i avkastning med blandad kompott fegis / indexfonder. Motsvarar ca 12,9 % / år och ca 11,6 % / år efter ISK-skatter och inflation. I kronor kan det bli stora belopp jämfört med resultat från räntefond / bankkonto.
Välkommen till forumet @mikael.M1, och grattis till ett jättefint sparbelopp!
Eftersom det handlar om en ganska stor summa skulle jag faktiskt rekommendera att boka ett möte med någon av de finansiella rådgivarna. Just när man är ny pensionär är det lätt att missa viktiga delar i helheten, som hur sparandet samspelar med pensionen, boendet och övriga tillgångar.
Min erfarenhet är också att många pensionärer unnar sig alldeles för lite av sina pengar. Därför kan det vara väl värt att ta ett sådant möte och höra vad de säger.