Hej!
Jag har några “sparkonton” med lite speciella mål som jag funderar över vilken fördelning aktier/räntor eller om de rentav borde vara på räntekonto?
- Ett privatlån som vi amorterar av med 12 000 kr per halvår. Autoöverföring på 2000kr/månad till Lysa, och så tar vi ut och betalar varje halvår. Detta är ett lån från en anhörig som ersätter bolån för vår del. (Anhöriga vill specifikt ha pengarna en gång/halvår.) I nuläget har jag den på 50% räntor, 50% aktier på Lysa. Jag tänker att vi har råd att skjuta till lite pengar en gång i halvåret om det gått ner.
- Ett bilkonto där vi sätter in pengar varje vecka utifrån hur mycket vi kört. Pengarna ska täcka både reparationer på bilen men också värdeminskning, alltså tas en del av dem ut kontinuerligt beroende på vad som behövs för bilen och en del kommer att användas till att köpa ny bil, något som sannolikt ligger rätt många år framåt i tiden. Jag vill inte separera dessa två delar, då tanken med kontot framförallt är att synliggöra kostnaden för att köra bil, som annars lätt blir lite diffus. Just nu 40 aktier, 60 räntor.
- Ett “bokonto” där vi sätter in en summa i månaden (just nu 500 kr/månad men kommer sannolikt att ökas längre fram när föräldraledighet tar slut) för kommande renoveringar eller saker som går sönder/behöver åtgärdas i huset. Just nu 50/50.
(I övrigt sparar vi minst 3000/månad till pension och barn, oftast snarare 6000-8000. Där är det 100% aktier.)
Vad skulle ni ha valt för fördelning på dessa konton och varför?