Hej,
Vi har precis sålt en bostad och ska placera en större summa pengar (4 mkr) under ca 1 år. Pengarna ska användas till att bygga hus.
Är Lysa 100% räntor ett alternativ i stället för att sprida ut pengarna på flera banker och sparkonton med insättningsgaranti? För- och nackdelar med de olika alternativen?
Du har inte kontroll på det sätter med Lysa räntor, de kommer lägga pengarna där det är bäst ränta. Så har jag förstått det.
Vad gäller detta i övrigt så tycker jag det är smidigt och jag gillar Lysa, använt det sedan start mer eller mindre! Så vi kommer att använda Lysa räntor (Lysa Auto?) framåt hösten när vi får en liten klumpsumma över efter försäljning av bostad.
Lysa har ju också Spar Auto eller vad det heter. Där har du 3,37% i ränta just nu (minus avgifter). När det är ett år känns sparkonto kanske mer rimligt?
Man kan få ~3.7% obundet nu (utan avgift till skillnad från Lysa) , det ger ~2.5% efter skatt.
Lysa räntor kostar ~0.4%, plus ~0.9% ISK schablonskatt.
Så om räntorna levererar mer än ~1.2% borde räntor vara bättre?
Förväntade avkastningen för räntefonden tror jag är mycket mer än ~1.2% just nu
Men den kan lika gärna gå neråt, t.ex. senaste 5 år har den totalt gått minus 3,87%
(Jag har personligen allt i aktiefonder och sparkonton, ingenting in räntefonder)