Förenkla min fondportfölj

Hej!

Jag har idag RT-portföljen med:

70% Avanza Global
10% Avanza Emerging Markets
10% Handelsbanken GI småbolag
10% Plus AllaBolag

Vad tror ni att förenkla portföljen med enbart:

80%-90% Avanza Global
10-20% Plus AllaBolag

Vad tror ni om det?

Jag vet inte om kostnaden för Handelsbanken GI småbolag fond är värt samt om jag tror på Avanza Emerging Markets i längden, vad tror ni är detta fel tänkt av mig?

Avanza Emerging Markets har gått kräftgång flera år och Handelsbankens fond tycker jag är aningen dyr, däremot äger jag ”hela höstacken” då men vill höra er syn på det hela.

Mvh maskinen

4 gillningar

Eller kanske bara minska andeln i EM och HGI och höj i Avanza Global, funkar ju också, om du vill slippa helt att ångra dig med att ta bort något och fortsätta äga hela höstacken

80% Avanza G
10% Plus
5% EM
5% HGI

Jag kör också det upplägget. Simplicitet är viktigt om man vill pilla mindre.

Du kan köra MSCI World eller MSCI All World. Välj den som du tror på mest. Knappt någon skillnad i det stora hela.

1 gillning

Båda portföljerna är väldigt bra :trophy:

Det betyder inte att den kommer fortsätta gå kräftgång :nerd_face:

Avanza Global + SHB GI Småbolag är dyrare än Avanza Global, men samtidigt är Plus AllaBolag dyrare Avanza Zero eller Nordnet Sverige Indexfond. Varför ha en bred Sverigedel men inte en bred globaldel? I båda delarna pratar vi nån enstaka baspunkts skillnad på portföljens totalavgift :thinking:

1 gillning

Håller med, båda är bra portföljer. Vi du förenkla så hade jag nog kört 100% Storebrand global all countries. Mycket bred och billig! :slight_smile:

1 gillning