Företag höjer priset för att ge Rut- och Rot-avdrag

Vi tecknade för länge sedan, säkert 8-10 år sedan, avtal med IP Only för fiberanslutning i Jämtland. Det skulle kosta ca 19000 kr. Nu efter en ordentligt seg utbyggnad är det äntligen klart. IP Only numera Globalconnect erbjuder oss nu att teckna ett nytt avtal som blir billigare för oss eftersom dom nu kan dra Rut och Rot (verkar som det inte gick tidigare). Men då blir grundpriset drygt 25000. Efter avdrag 16800. Är det verkligen tillåtet att höja priset och indirekt ta en stor del av skattesubventionen själva? Tilläggas ska att projektet också får EU-stöd. Känns som en nödlösning från företaget för att täcka ökade kostnader pga sin egen försening. Funderar på att anmäla detta missbruk av skattemedel men vet inte riktigt vart. Länsstyrelsen, Post- och telestyrelsen, Skatteverket, Konsumentverket?

19000kr år 2016 motsvarar 25000kr idag pga inflationen. Det har alltså inte skett någon prisökning.

Tror att caset för anmälan kring missbruk av skattemedel är svagt.

1 gillning

Rotavdrag är väl f.n 50 procent av arbetskostnaden. Noll procent på det övriga. Vissa oseriösa firmor har en förmånga att överskatta arbetstiden på bekostnad av kostnaden för materialet.

Vad som gäller i detta fall, har en utomstående svårt att avgöra. Nu är det över 10 år sedan som jag var var inblandad i en fiberanslutning. Min minnesbild är att Länsstyrelsen hade en väldigt bra bild på vad som var rimligt eller ej. Detta kan givetvis variera från län till län.

Liten korrektion: ROT är 30%, RUT är 50%.

Nej, hade inte tänkt driva något case för egen del, vi valde det nya alternativet. Tycker bara att det var nog inte tanken att avdragen ska gå till företaget till största delen. Fast byggfirmor har väl antagligen också höjt priserna när avdrag blev möjligt.

Du har helt rätt. Ursäkta slarvfelet.

Ett företag kan väl inte få rotavdrag? Det är förbehållet privatpersoner. En bostadsrättsförening får exempelvis inget rotavdrag, däremot bostadsrättsinnehavaren om hen gör något i lägenheten.

Kostnaden på varor och tjänster beror dels på vad kunden är villig att betala, och dels på priset att tillverka varan eller erbjuda tjänsten, men också på konkurrensen. Med ROT & RUT höjs priset på vad kunden är villig att betala, men inte priset att erbjuda tjänsterna. Tror man på en relativt effektiv marknad så är tanken att konkurrensen mellan företagen driver ner priserna så att kunden är den som gagnas av subventionerna.

Finns det däremot inte tillräcklig konkurrens är risken att företagen bara höjer sina priser lika mycket som subventionen, och då leder subventionen bara extra lönsamhet för bolaget.

Generellt känns det som att konkurrensen inom det mesta som kan få ROT & RUT är rätt hög, så jag har svårt att se att bolagen kan fånga större delen subventionerna. (Sänkningen av restaurangmomsen är en annan grej där många tänker att bolagen bara tagit skattesänkningen själva, vilket jag ser som riktigt otroligt då restaurangbranschen är otroligt hårt konkurrensutsatt.)

1 gillning

Nej, såklart. Men indirekt blir ju det resultatet. Om jag från början skulle betalat 19000 utan avdrag men får ett nytt pris på 16950 efter avdrag där företaget fakturerar brutto 25800 så blir det ju så att dom tar större delen av skattesubventionen. Jag kanske skulle kunna välja att inte teckna det nya avtalet och själv begära Rut och Rot men vad jag förstår ska det då vara en detaljerad faktura och här tror jag företaget kommer bli struliga och jag orkar inte med det utan tar det nya priset. Precis som dom räknar med att dom flesta kommer att göra.

Just detta specifika fall verkar väldigt speciellt. Ett så lågt pris efter ROT innebär ju att nästan allt på fakturan är arbetskostnader.

Som jag minns det drällde det sv fiberslang, noder, routrar och allt möjligt när vi installerade fiber. Inget av dett är berättigat till Rot.

Nu undrar jag lite vad RUT ska ge dig här? Visst man kanske behöver tvätta fibern någon gång ibland men att de tär förenat med RUT är ju inte troligt.

ROT avdraget kan du inte räkna på hela kostnaden, endast den lilla delen som görs i din bostad kan kvalificeras, och det räcker bara hantverkarens tid, det blir inte någon avdrag på router, eller nätverkskabel mm. så det handlar inte om några 25.000

Kan du visa en offert där det framgår tydligt?

Installation av fiber ingår i Rut och för markarbeten gäller Rot om jag tolkar Skatteverket rätt.

Detta skulle då innebära att underlaget för ROT är 13 000 kr och för RUT 9 900 kr, summa 22 900 kr. Då är det 2 900 kr kvar till all teknisk utrustning, konsulttjänster för entreprenören, marknadsföring etc,etc.

Jag finner detta extremt anmärkningsvärt. Kan verkligen Länsstyrelsen och Skattemyndigheten godkänna detta?

1 gillning

Jag säger ju det. Hela upplägget är anmärkningsvärt och känns bara som ett sätt för Globalconnect att kunna ta mer betalt bara för att dom själva misslyckats.
Det rimliga hade ju varit att det från början avtalade priset gäller och avdrag görs från det.

Risken som privatperson är att Skatteverket sänker ROT och RUT kraftigt, och då är det ju du som får betala, inte företaget. Personligen hade jag kollat med någon handläggare på Länsstyrelsen om detta är rimligt.

Skulle det vara så, är det bara att gå vidare. I annat fall får du (och alla andra) tänka till ytterligare en gång.

1 gillning

Verkar ju synnerligen anmärkningsvärt, om man nu kan använda RUT för själva installationen i lägenheten/huset…

Dessutom känns det som man hittat på ett belopp som ska se fint ut. Nu har jag inte använt varken RUT eller ROT men att avdraget ska hamna på exakt 3.900 kr respektive 4 950 verkar lite konstigt.

Dessutom bordet ju vara företaget som gör installationen (inte Globalconnect) som borde vara de som gör själva ansökan. Det ska väl vara faktiska kostnader.

Annars blir det ju intressant, jag antar nisse för att gräva lite i min rabatt, nisse tar 4330 kr för jobbet. Nisse jobbar sedan med Arne fiffel AB som säger att jobbet kostade 10.000 - och ansöker sedan om ROT avdrag för 10.000 i min räkning.

Skatteverket tycker det ser lurt ut och ger mig bara 2000 i avdrag, men Arne Fiffel AB får sina 10.000 …

Så kan man ju inte tänka. Resonemanget vore riktigt ifall löneökningen för konsumenten vore lika hög som prisökningen för tjänsten (31,6 % på 8 år) - men verkligheten är väl ganska långt ifrån det.

I det här fallet kan man nog med säkerhet konstatera att någon/några aktörer i fiberanslutningskedjan stoppat pengar i egen ficka genom att utnyttja det det tillkomna Rot-/Rutavdraget.

Jag är av den åsikten att av Rot-avdraget sedan den dag det infördes medfört en enorm förmögenhetsöverföring från konsumenter till byggbranschen. Helt plötsligt förvandlades hantverkare till IT-konsulter. Utan det hade hyror och boendekostnader varit mycket lägre idag än vad de nu är. Underligt att det inte förs någon debatt i Sverige om varför utvecklingen av boendekostnader skenat så enormt jämfört med KPI.

1 gillning

Nu vill jag inte sticka ut huvudet i onödan, men visst skulle jag kolla saker och ting, före jag tackade ja.

Är inte säker på om jag förstår vad du menar men jag lutar mig mot prisomräknaren från statistikmyndigheten.

Huruvida folks löner hängt med den allmänna prisutvecklingen för varor och tjänster är irrelevant i frågan om företaget gjort en fuling och höjt priset orimligt mycket efter 8år vilket jag inte anser att de har gjort.