Företagande vid sidan av jobbet

Hej,
jag jobbar idag som läkare. Jag gillar att utvecklas och göra lite mer än det som krävs. Det tråkiga med att jobba inom vården är att det inte premieras ekonomiskt. (Jag klagar inte på min lön utan på att den är inte individanpassad utifrån prestation).

Jag funderar ofta på att starta eget för att utvecklas inom ett nytt område, lära mig om företagande och på sikt känna att min drivkraft gynnar mig mer än den gör nu. Då menar jag något vid sidan om min anställning som på sikt kan växa.

Att arbeta som stafett är inte det jag söker, det skulle inte passa mig alls.

Men jag har ägnat all min tid till att bli duktig inom medicin och har inget annat expertområde. Jag är van att föreläsa och gör det rätt ofta men det är inget regionerna betalar för, det ingår i ens vanliga arbetsuppgifter. Dessutom är det bara av intresse för de i mitt medicinska fält.

Är det nån som har några tankar hur man kan tänka då? Jag har ingen att bolla med då de flesta antingen tycker att man ska vara nöjd med det man har eller känner sig för utarbetade för att ens tänka på nåt annat. Medan jag tycker att nya utmaningar är utvecklande och ger energi.
Tar tacksamt emot tips.
Mitt område är förresten cancervård.

Hej!

Det låter som att du har en fantastisk drivkraft och en genuin vilja att växa och göra skillnad – både för andra och för dig själv. Jag förstår verkligen att det kan kännas utmanande när din ambition och prestation inte reflekteras i ersättningen. Att känna sig uppskattad, även ekonomiskt, kan vara en viktig del av att orka fortsätta utvecklas, speciellt inom ett krävande yrke som vården.

Ditt intresse för företagande vid sidan av jobbet låter väldigt spännande och kan ge dig den individuella tillfredsställelse du söker. Det finns många sätt att starta i liten skala och samtidigt använda den expertis du redan byggt upp, utan att direkt behöva ”byta bana” eller starta om helt. Några tankar kan vara att utforska olika sätt att paketera din kunskap, exempelvis genom att skapa onlinekurser för andra inom vården, börja frilansa som medicinsk rådgivare inom specifika projekt, eller hitta plattformar där du kan föreläsa för en bredare publik än bara inom regionen.

Det låter också som att din längtan efter att bolla idéer med likasinnade är stor. Kanske kan ett nätverk för vårdentreprenörer eller andra grupper för yrkesverksamma inom vården som vill utforska företagande vara givande. Att hitta ett forum där andra har liknande mål och utmaningar kan ge inspiration och konkreta råd kring både affärsidéer och nästa steg.

Jag tror verkligen att din vilja att utvecklas och bidra är en stor tillgång, och även om det inte är en enkel väg att börja på något nytt, verkar du ha både motivationen och drivkraften för att göra det framgångsrikt.

1 gillning

Tusen tack för det du skrev och att du tog dig tid. Skönt att höra positiva saker när många andra kring mig ser det här som nåt negativt tyvärr. Inte min man dock som är stöttande till utveckling. Jag ska fundera på det du skrivit! Tack för bra tips och pepp!

1 gillning

Produktutveckling/patent? Jag har jobbat lite med medtech som ingenjör men för oss “utomstående” är det stört omöjligt att komma på bra ideer.

1 gillning

Hej, tack för input! Jag har tänkt tanken men inte hittat nåt som jag sett behövs i min bransch som är mestadels läkemedelsinriktad. Men jag ska absolut fundera vidare på detta. Hade ju varit fantastiskt att utveckla något som underlättade/gjorde nytta.

Min partner är Läkare. Hon har inspirerats av mig (jag jobbar heltid inom IT, men har också eget bolag inom IT vid sidan av). Hon vill göra något liknande som mig fast inom sin bransch, dvs exakt det du efterfrågar.

Ett förslag som varit uppe är att starta egen HLR-utbildningsverksamhet då hon redan är certifierad instruktör. Skulle initialt krävas inköp av några övningsdockor. Men sedan är det bara att åka runt till allt från privata arbetsplatser till kommunala dagis och utbilda i HLR. Går ju att anpassa omfattningen efter hur mycket tid man har.

Hej, tack för ditt svar. Vad roligt att ni kan inspirera varandra. Min man är också läkare (och de flesta av våra vänner) så det är lätt aldrig tänka utanför lådan.
Hennes ide är intressant, vore roligt att höra hur det går sen. Inget för mig men ändå intressant.