Hej, i min BRF så närmar det sig lite förhandlingar av lån. Man har tidigare använt Handelsbanken men är inte nöjd med varken service eller ränta. Lånen har blandade bindningstider, men man har en ganska stor andel som kommer vara obundet snart och därmed bra tillfälle att byta.
Någon som förhandlat för en liten BRF? Vad är bra argument av ränte förhandling? Funkar det likadant som med vanligt bolån att man har en ränterabatt och den kan omförhandlas vid olika intervall?
Vad som är en liten brf och inte är en definitionsfråga men i min erfarenhet finns få starka argument för bra ränta vid ränteförhandling när föreningens lån är i storleksordningen som ett vanligt bolån som dessutom ska backas upp av en liten (och förmodat svag) förening.
Satt tidigare i en förening som hade 2.8mille lån på 8lgh.
Ja ni får ränterabatt precis som en privatperson. Ni hör av er till förslagsvis SBAB, LF och Swedbank för att få ränteförslag. Dom kommer att be om årsredovisning och säga ifall era lån ev är för små för att täcka uppläggningsavgiften. Är allt ok så får ni offert för lånen som ni kan konkurrensutsätta Handelsbanken med.
Någonstans runt 4,5% får du nog räkna med oberoende av bank vid mindre lån.
Skulle gissa att Handelsbankens räntor inte är dåliga utan det är era förväntningar som är knasiga, vad förväntar ni er för ränta vid ett litet lån på några miljoner?
Sitter med samma sak nu i Brf där jag är ordförande. Min tanke är att förutom Handelsbanken som vi har i dag begära in offert från SBAB och LF och ytterligare någon aktör. Någon som har någon bra erfarenhet av någon annan långivare som har erbjudit bra villkor?
Finopti AB eller någon liknande tjänst kanske är av intresse för bostadsrättsföreningar i arbetet med låneförhandlingar tänker jag. Dom tar betalt i huvudsak ifrån deras resultat av förhandlingarna tror jag