Står i färd med att förhandla om del av föreningens lån i höst. Första gången jag gjort detta och ber om råd. Vad ska jag tänka på? Hur många aktörer är värt att kontakta? Tjänar föreningen på att anlita professionell hjälp från ex interesta, SCB eller Nabo?
Du ska ta in offerter där de lämnar räntor per samma dag och tidpunkt (t ex kl 12). Detta eftersom brf-lån är kommersiella, dvs de följer inte listräntor, utan uppdateras varje dag. Annars jämför du äpplen och päron (dock så är Länsförsäkringars halvt listräntor, men inte de andra)
Lämna bokslut, budget så räcker det.
Om lånet är mindre än 2 miljoner så är det många gånger för litet för att ta in offerter på hos en ny bank. (du kan dock ta in fejkofferter till din nuvarande, dvs att de tror att du frågar andra )
För att SBAB ska vara intressanta, så ska det vara över 10 miljoner eller kan bli över 10 miljoner, dvs er totala lånestock är över 10 miljoner. Annars hamnar man på det centrala, dvs man får räntor men inte bra hos dem.
Hos Handelsbanken beror det helt och hållet på vem som är kontorschef - de kan vara både bäst och sämst beroende på detta. Fråga minst 3 stycken
Sparbanken - ibland bra, ibland dåliga
Länsförsäkringar - i vanliga fall aldrig lägst, men om de andra inte är så intresserade så kan de vara det ändå.
Nordea - olika, beroende på ort. Kan vara väldigt bra om det är väldigt attraktiva lån dock
Finns det egentligen någon fördel med att ha alla lån hos samma bank eller är det snarare troligast att man kan få bäst ränta vid varje givet tillfälle från olika banker beroende på vem som är mest sugen på lånet?
När jag satt i styrelsen för min brf så använde vi ett företag som förhandlade räntan åt oss, är osäker på om jag får nämna namn öppet så skicka ett pm annars.
Självklart kostade detta en viss summa, inga stora pengar. Förhandlaren skickade ett färdigt dokument till flera banker och slog ut dem mot varandra. Inget avancerat alls men tror nog han var välkänd hos bankerna och det var styrkan.
Många banker har formulär man kan fylla i för Brf om offert direkt på hemsidan, så svårt är det inte.
Danske är vassa på 3m, Swedbank ofta på längre löptider som 4-5 år. Nordea däremellan. Handelsbanken och SEB efter intresse. SBAB kan variera om de har mycket att göra redan.
Ta inte hjälp av förhandlare eller förvaltare, kostar mer än det smakar.
Så länge lånen inte är för små - då får du dålig ränta. Det är inte att byta bank som är viktigt utan att fråga varje gång. Det går lite i vågor vilka banker som just då är bra eller inte. Och också vilka banker som överhuvudtaget är intresserade. Kort sagt så brukar man alltid få offerter av Handelsbanken, Sparbanken, Länsförsäkringar - samt SBAB om lånet är tillräckligt stort. Nordea har sista året varit intresserade (kanske bör nämnas att jag jobbat med brf-lån i 30 år). SEB försöker ibland, men nästa gång är de borta, lite som Danske bank - har inte haft något lån hos SEB på 25 år. Det ska dock sägas att seb och danske bank har särskild avdelning för brf:er så det är inte omöjligt.
Och som sagt det enda du behöver göra är att jämföra per samma datum och skicka bokslut & budget - ev frågar de efter underhållsplan
Har fått bäst rörliga räntor med STIBOR och påslag från Handelsbanken och Nordea. Längre tid har det varit blandat.
Gör som andra säger om dag och tid av flera banker. Ta ej för långt innan 3-4 veckor räcker om ni beslutar innan.
Att låta konsulter göra det för en “mindre summa” är ett fullkomligt katastrofalt förslag som vår förening tidigare har betalat 80k för. SBC kan dock ta in några offerter gratis genom någon form av skatteplanering. Enklare och mer kontroll att göra det själv dock.
Vi har använt två olika metoder 1: Externt företag som tar in offerter (de fakturerar endast om deras offererade ränta används), och 2: Föreningens kassör hämtar in tre offerter.
Hittills har föreningens husbank matchat alla alternativ, och byte av bank har inte skett
Jag förstår inte hur det går till, men SBC lovar dyrt pch heligt att de ger oss tjänsten att ta in offerter mot viss betalning, men att Brfen fullständigt ska kompenseras för detta och går ±0. Låter lite för bra för att vara sant så kanske är det precis så, men kontaktpersonen där verkade tro på det själv i alla fall.
Det jag menade med skatteplanering även om något mer generellt som skumraskaffärs-aktigt kanske hade varit ett bättre ord. Jag vet inte vad dom gör för att upplägget ska fungera, men något skumt är det ju.
Vi har skriftligt att det inte kommer kosta oss något. Men ifall man väljer den avancerade och inte bas kostar det. Den ”avancerade” då kontaktar dom fler banker och lite annat.