Vilken bank för bostadsrättsförening?

Är med i styrelsen. Ett av våra bundna lån går snart ut. Huset har ca 25 lägenheter och ligger i populär närförort i Stockholm.

Vilka banker brukar ligga lägre när det gäller lån för föreningar? Nu har vi Nordea. En person i styrelsen arbetar på Swedbank, dock inte med föreningslån, men vi har fått erbjudande från dem. Själv tycker jag att vi ska kolla med andra banker också.

Vad tittar banker på specifikt när det gäller föreningar? Är det något speciellt man bör lyfta eller trycka på vid förhandling för att försöka få ner räntan?

Hur är det med nischbanker numera? Brukar även föreningar ha lån hos dessa? Vilka av alla dessa mindre banker ska man rikta in sig på i så fall?

Finns det statistik på vad föreningar brukar få i dagsläget, liknande snitträntan för privata bolån? Eller vad är bra i dagsläget?

Dessutom. Rörligt eller bundet i dagsläget? Generellt tänker jag bundet igen, då det handlar om en förening. Tänker att man i alla fall inte bör binda på längre än tre år, då räntorna för närvarande stiger, men förhoppningvis planer ut till dess. Eller ska man kanske våga rörligt?

Vi vill ju slå till så fort som möjligt om vi ska binda, då räntorna stiger snabbt nu.

Huset är från 1940-talet, ombildning från privat ägare 2009. Okej ekonomi, bundet kapital i ett antal hyreslägenheter. Vi är dock sjysta fastighetsägare och vill inte köra fulspel.

I allabrf:s rapport fick vi dåligt betyg för något högre avgift och kostnader än jämförbara fastigheter, men bra betyg på övrigt. Vet dock egentligen inte hur de jämför, då alla hus skiljer sig åt.

Jag lobbar hårt för att se över kostnaderna, men lite trögt att få med övriga att arbeta aktivt och snabbt med detta.

Ingen som har lite feedback eller tips att ge? Skulle uppskattas mycket.

Ett av våra bostadsrättföreningslån löper alltså ut i början på november.
Fick följande erbjudande från befintlig bank, Nordea. Ett av förslagen handlar om räntetak. Vad är era reflektioner om detta erbjudande?

Räntorna är baserade på marknadsräntan per 2022-10-07. kl. 16:00

STIBOR 3M, 1 år 1,725% (Stibor) 2,33% (aktuell) Obegränsad (max ränta) Stibor 0,60% (varav påslag) 2023-10-07 (förfallodag)

Bunden: 1 år - 3,39% 3,39% - 2023-10-07 365/360
Bunden: 2 år - 3,86% 3,86% - 2024-09-18 360/360
Bunden: 3 år - 4,07% 4,07% - 2025-09-17 360/360
Bunden: 4 år - 4,23% 4,23% - 2026-09-16 360/360
Bunden: 5 år - 4,39% 4,39% - 2027-09-15 360/360

Med räntetak
STIBOR 3M, 3 år 1,725% 3,35% 5,13% Premie 0,90% 2025-10-07 365/360
STIBOR 3M, 3 år 1,725% 3,25% 5,53% Premie 0,80% 2025-10-07 365/360
STIBOR 3M, 5 år 1,725% 3,87% 5,64% Premie 1,10% 2027-10-07 365/360
STIBOR 3M, 5 år 1,725% 3,72% 5,99% Premie 0,95% 2027-10-07 365/360

Presenterade räntesatser, räntetakspremier och förfallodagar i offerten är indikativa och fastställs slutgiltigt i samband med utbetalning av lånen.

Företagslån med räntetak följer 3M Stibor och räntejusteras var 90:e dag med hänsyn till 3M Stibors upp eller nedgång, dock aldrig högre än maximal ränta. Aktuell ränta och maximal ränta presenteras ovan inklusive aktuell 3M Stibor + påslag + premie. Premien utgår från ursprungligt lånebelopp och är oförändrad i kronor under räntetakets kredittid. Observera att premien i förslaget ovan är indikativ
och fastställs slutgiltigt i samband med utbetalning av lånet. Aktuellt Stiborpåslag på 3 årigt räntetak ovan uppgår till 0,73% och på 5 årigt räntetak till 1,04%.

1 gillning

Småspararguiden har en tjänst för förhandling av lån till BRF, Vi förhandlar ned din bostadsrättsföreningens lån | Småspararguiden

Hur mycket lån rör det sig om? Är ränteutgifterna en stor del av föreningens totala avgifter kanske det kan vara värt att binda för att kunna planera föreningens ekonomi och årsavgiften lite mera långsiktigt.

2 gillningar

Stort tack för lite feedback. Ja, ett hopp blir det. Nuvarande räntor ligger på 0,55, 0,64 och 0,72 %
Det som löper ut är det första på på 4 milj kr. De övriga två lånen är på 4 milj respektive 2,7 milj.

Vet inte mer än att vi har SBAB.

1 gillning

Vad erbjöd swedbank då? Men det är väl inga konstigheter att begära in offerter från de andra storbankerna också, så kan ni jämföra.
Förhandlingsutrymmet sätts nog av hur eran senaste årsredovisning ser ut, finns det t.ex. utrymme att höja årsavgiften för att klara kostnadsökningar, belåning per m², och allt annat som kan förändra risken som banken tar när de lånar ut till er.

1 gillning

Förstod det fel. Det är enbart Nordea, befintliga banken, som vi har fått erbjudande ifrån. Min kollega i styrelsen ska höra vad Swedbank kan erbjuda. Enligt honom är det tydligen vanligt att brf:er har delad pant för att kunna välja flera banker för sina lån. Även om det inte verkar vara populärt bland bankerna att göra så.

Jag ska begära in från andra banker. Var mest intresseras av vad man ska tänka på, vad man kan trycka på när man förhandlar. Så att man bara inte sitter där med mössan i hand. Då blir det ju ingen förhandling.

De stora drakarna känenr jag ju till.
Men om man även vill höra med någon av de nyare (eller äldre) och mindre aktörerna, vilken/vilka kan man börja med då? Vilka brukar överhuvudtaget hålla på med föreningslån.

Sitter som kassör i vår förening, har Handelsbanken idag bundet till 2025 och 2026 men ska ta upp ett nytt lån på några miljoner om några månader.
Vår plan är att ta in offert från SBAB och HB för att benchmarka, vi är väldigt nöjda med HB.

Skulle vara intressant att veta vad andra föreningar erbjuds för ränta, räntorna som listas ovan från Nordea på 3-5% ser verkligen inte lockande ut!

1 gillning

“Riktiga” banker försöker diversifiera sig. Ha en lagom mix av privatlån, bolån, företagslån, lån till jordbruk, bostadsrättsföreningar etc etc. Har man för “lite” lån till bostadsrättsföreningar sänker man sina marginaler, är man nöjd offererar man lite högre ränta. Rätt svar på din fråga är alltså: Det varierar.

Banken tittar på föreningens ekonomiska status och belåningsgraden. “Mjuka värden” struntar man i, så någon regelrätt förhandling blir det knappast.

Lån till bostadsrättsföreningar är företagslån och något som nishbankerna inte satsar speciellt på.

Att bara fråga två banker tycker jag personligen är i minsta laget.

3 gillningar

Jag sitter som kassör i min förening som i stadgarna har att en viss del av lånen måste ligga med rörlig ränta och andra med fast ränta på olika tidshorisonter.

Vi har Nordea och vi gjorde en drive för några år sedan för att begära in offerter från andra banker. De var otippat nog ganska ointresserade av att få in en ny kund. De förslag som vi fick var inte intressanta så vi behöll Nordea. Handelsbanken i Hammarby sjöstad gav inte ens en offert, så trötta var dom; och jag som alltid har hållit Handelsbanken högst.

Vi skrev nyligen om ett lån, jag kan titta i morgon vilken ränta vi fick.

2 gillningar

Jag har generellt samma upplevelse som dig, men här är det Handelsbanken som endast lånar till oss då andra tycker vi har för små lån.
Skulle gissa att det är för dyrt att lägga upp en ny kund, men stor risk att stå med endast en lånegivare.

1 gillning

Döm inte SHB för hårt. Sedan de köpte Stadshypotek för många år sedan har de en väldig stor del av sin utlåning mot säkerhet av fastighetskrediter.

Varför i all världen skulle de kasta bort tid och skriva en offert om de inte var intresserade just då för den typen av utlåning?

1 gillning

Har nu begärt offert från SBAB. Väldigt enkelt. Organisationsnummer, lån, signerad årsredovisning inklusive revisionsberättelse. Ska fortsätta med fler under dagen.

Tack för input. Som någon skrev borde det finnas liknande snitträntor även för föreningar, men det kanske är svårt att jämföra.

Snitträntor för föreningar blir inte lätt att tolka. Belåningsgraderna för bostadsrättsföreningar är i de flesta fall väldigt låga, även om undantag finns. Ränteskillnadsersättningen handlar därför mest om föreningens ekonomiska ststus. Soliditet, räntekänslighet etc. Inte helt lätt för lekmän att tolka detta.

1 gillning

Då kan de åtminstonde svara att de ej är intresserade!

1 gillning

Håller fullständigt med om detta. Får man en offertförfrågan, så hör det till vanligt folkvett att svara. Om svaret blir nej så är det inget att säga om. Men ett sådant här agerande är givetvis inte godkänt.

1 gillning