Ränta på BRF-lån och kapitaltillskott

Någon som nyligen lagt om ett lån för BRF? Är nyfiken på vad man får för ränta just nu.

Vi har cirka 10mkr i lån på 15 lägenheter och står inför att ett lån vi haft länge går ut nu så vi kommer få höja avgiften kraftigt, efter att redan ha höjt ganska mycket senaste tiden.

Vi har i styrelsen börjat diskutera kapitaltillskott. Främsta argumentet är ränteavdraget, men jag tvivlar på att det gör någon skillnad med tanke på att brf brukar få bättre räntor än privatpersoner.

Dock när jag tittar på de räntor vi tecknade sist så ligger de betydligt högre än mina privata rörliga lån, det är därför jag är nyfiken på vad folk som tecknar nu får.

Är också nyfiken på hur andra resonerar kring kapitaltillskott. Personligen skulle jag föredra att ha en större del av lånen själv bara för att slippa den gemensamma hanteringen i föreningen. Vill hellre ta mina egna beslut över lånet helt enkelt.

Dessutom skulle det kännas skönt om styrelsen inte hade sådan stor och direkt påverkan på medlemmarnas privatekonomi.

Hur tänker ni?

Ni kan köra tvingande eller frivilligt kapitaltillskott, eller möjligen en kombination av båda. Den största svårigheten med kapitaltillskott är att det inte gynnar medlemmen om medlemmen inte tänkt bo där väldigt länge. Om man som medlem bidrar med det och sedan flyttar så har den förlorat hela tillskottet. Det är inte alls säkert att värdeökningen på lägenheten motsvarar tillskottet. Jag skulle gissa att detta är den primära anledningen att man inte ser det så ofta!

Om man kör frivilligt kapitaltillskott har det fördelen att medlemmen som tänkt bo där under lång tid, kan välja att reglera sin egen risk. Dock påverkar det inte föreningen jättemycket eftersom det är de övriga medlemmarna som får bära den resterande skulden - med bihållna räntekostnader.

Ett tvingande kapitaltillskott kan vara ett alternativ när den höga belåningen börjar ge stora problem, såsom kraftig negativ påverkan på lägenheternas värde eller svårigheter att få nya eller räntemässigt vettiga lån.

2 gillningar

Sitter i en brf-styrelse där vi har ärvt ett upplägg med 5 lån alla bundna på 5år. Är inte vinstmaximerande men funkar bra sett till syftet. Brukar vara 100-80% av styrelsen som röstar för att förlänga åren med 5år när det är dags för omläggning.

Ränterabbaten utgår från en värdering av fastigheten som ett hyreshus inte som en privatbostad. Inte alltid som dessa marknader följer varandra helt 1:1. Har hyreshusmatknaden kraschat mer än brfmarknaden är det möjligt att räntorna också dragit iväg högre.

1 gillning

V har förhandlat oss till Stibor + Markup. Vi kör än så länge 3mån på hela lånemassan.

Ränteavdrag finns redan indirekt för brf?

Detta var väldigt intressant men rör såvitt jag förstår amorteringar och inte räntorna? Vi har absolut inget utrymme att amortera mer just nu eftersom vi behöver höja avgifterna för att finansiera räntor.

Dock hade detta varit bra att tänka på för 5 årsen, lätt att vara efterklok :slight_smile:

Vad har ni fått för markup?

Amortering och ränta är två skilda saker. Föreningens medlemmar har ingen skattemässig nytta av brfs räntebetalningar.

Artikelförfattaren slår in öppna dörrar. Medlemmens kapitaltillskott får hen nytta av först när lägenhetens säljs och då står kapitaltillskottet angivet på kontrolluppgiften.

Det ska vara 0,4.