“Ponera sedan att jag slutar investera/månadsspara. Vad händer om indexet nu går ner till 0% igen eller t om går upp till säg 20%.”
Om indexet när du slutar månadsspara ligger på exempelvis 2000 och det går ned till 0 procent, så innebär det ju att värdet på indexet är noll. Med andra ord, att världens 5 000 (?) största företag inte är värda något. Då spelar det ingen roll när och för hur mycket du köpt, du har inget kvar.
Men jag tror inte jag förstår frågan riktigt… Kanske menar du så att värdet på indexet backar till vad det var när du började månadsspara? I så fall ligger du minus.
Om vi tänker oss att du i januari fick en andel för 1 000 SEK, så kommer den i februari kosta 1,01 * 1 000 = 1 010. Andelarna för året kommer kosta:
Jan: 1 000
Feb: 1 010,00
Mar: 1 020,10
Apr: 1 030,30
Maj: 1 040,60
Jun: 1 051,01
Jul: 1 061,52
Aug: 1 072,14
Sep: 1 082,86
Okt: 1 093,69
Nov: 1 104,62
Dec: 1 115,67
Om du bara investerar 1 000 per månad så får du alltså inte riktigt en hel andel per månad. Utan:
1
Jan: 1
Feb: 0,99009901 (1 000/1 010= 0,99009901)
Mar: 0,980296049
Apr: 0,970590148
Maj: 0,960980344
Jun: 0,951465688
Jul: 0,942045235
Aug: 0,932718055
Sep: 0,923483222
Okt: 0,914339824
Nov: 0,905286955
Dec: 0,896323718
För 12 000 har du fått 11,36762825 andelar. Om kursen sedan går ned till där du var i januari, så ligger priset återigen på 1 000 per andel, medan du har betalat i genomsnitt 1 055,63 per andel. En förlust på ungefär 5,27 procent.
Om indexet istället “går upp till 20 procent” så innebär det en stigning på 20 procent sedan i januari. Alltså en andel kommer kosta 1 200. Om du då betalat 1 055,63 per andel så innebär det att du ligger ungefär 13,68 procent plus.
1 055,63*1,1368 ≈ 1 200