Förklaring till och riktlinjer kring användning av emojis i forumet

Precis så känner jag också. :+1: Det är ju likadant i GitLab för övrigt; man kan reagera på en diskussionstråd eller en issue med praktiskt taget vilken emoji man vill (utifrån emoji-Unicode typ, men med vissa begränsningar som är av mer teknisk karaktär).

GitHub liknar Discourse/RT; det finns ett begränsat antal emojis som ngn har ”handplockat”. Känns genast mycket mer tvångströja och PK (i negativ bemärkelse) över det, enligt min mening.

Min åsikt är att emoji-reaktionerna bör hållas så fria som det rimligt är möjligt. Beter sig någon illa, är elak osv. så är det att betrakta som ett brott mot forumets Code of Conduct och bör behandlas som sådant. Att stympa bort emojis för att till varje pris undvika att någon blir ledsen är nog fel sätt att lösa problemet ”hur skapar vi en trevlig community tillsammans”, tänker jag själv. (och ja, jag vet att det inte enbart är fråga om det i detta fall pga begränsningarna i Discourse men jag hoppas poängen framgår ändå)

Ett problem kan ju förstås vara anonymiteten. Det är lättare att bete sig som ett rötägg om man (som jag) gömmer sig bakom en pseudonym. På en Slack-community är man ju oftast inloggad med riktigt namn så det är inte helt samma sak. Där kanske man tänker sig för lite mer innan man gapskrattar åt en kollega, även om de kanske skrivit något hel- eller halvtokigt.

Det är onekligen många parametrar att väga in i detta…

2 gillningar