Förklaring till och riktlinjer kring användning av emojis i forumet

Den här diskussionen är nog ett resultat av en intressant kulturkrock som jag tror grundar sig i hur/var man vant sig att diskutera på nätet.

För mig som är van att sitta i diverse slack-instanser och discords där det är fritt fram för alla användare att lägga till nya emojer känns det hela lite krystat. Är det just pga att de är begränsade i antal som man känner ett behov av att definiera den exakta betydelsen av respektive reaktionsemoj?

Jag postar inte jättemycket men tycker om att lurka och då ger reaktionerna ett hum om vad andra i forumet känner på ett kompakt och smidigt sätt utan att det blir en massa “Jag håller med” inlägg.

Min åsikt i frågan är lägg till alla emojer som går och lite till men jag inser att jag förmodligen är i minoritet.

Oavsett vad jag tycker så är detta Jans forum så han bestämmer till syvende sist.

10 gillningar

Precis så känner jag med. Jag önskar att man kunde söka fram vilka emojis man vill, och sedan populeras ens lista med de man själv använder mest.

Så fungerar det även i RikaTillsammans-chatten.

4 gillningar

Vet inte om det är ett bra exempel… :joy:

3 gillningar

:hamburger:

2 gillningar

Känner att jag ibland saknar “en suck”-emoji. Eller om :man_facepalming: är närmast. Men är lite rädd för den.

3 gillningar

Får se om det kommer i en ny version av Discourse. Som det är nu måste jag nu välja dem.

Oj, tack för denna reflektion. Har inte gjort den reflektionen tidigare.

4 gillningar

Ett annat problem är ju att man bara kan reagera med EN emoji. Jag vill ibland sätta på flera stycken, gärna ett halvdussin eller fler :joy: :hamburger: :rocket:

Gärna :+1: och :poop: samtidigt.

4 gillningar

Det är bara att önska: :slight_smile:

1 gillning

Precis så känner jag också. :+1: Det är ju likadant i GitLab för övrigt; man kan reagera på en diskussionstråd eller en issue med praktiskt taget vilken emoji man vill (utifrån emoji-Unicode typ, men med vissa begränsningar som är av mer teknisk karaktär).

GitHub liknar Discourse/RT; det finns ett begränsat antal emojis som ngn har ”handplockat”. Känns genast mycket mer tvångströja och PK (i negativ bemärkelse) över det, enligt min mening.

Min åsikt är att emoji-reaktionerna bör hållas så fria som det rimligt är möjligt. Beter sig någon illa, är elak osv. så är det att betrakta som ett brott mot forumets Code of Conduct och bör behandlas som sådant. Att stympa bort emojis för att till varje pris undvika att någon blir ledsen är nog fel sätt att lösa problemet ”hur skapar vi en trevlig community tillsammans”, tänker jag själv. (och ja, jag vet att det inte enbart är fråga om det i detta fall pga begränsningarna i Discourse men jag hoppas poängen framgår ändå)

Ett problem kan ju förstås vara anonymiteten. Det är lättare att bete sig som ett rötägg om man (som jag) gömmer sig bakom en pseudonym. På en Slack-community är man ju oftast inloggad med riktigt namn så det är inte helt samma sak. Där kanske man tänker sig för lite mer innan man gapskrattar åt en kollega, även om de kanske skrivit något hel- eller halvtokigt.

Det är onekligen många parametrar att väga in i detta…

2 gillningar

jag som egenföretagare har inte ens tänkt på att detta är en grej. :see_no_evil::joy:

1 gillning

Det verkar som att vi behöver fråga @Oliver.Allemog om det här. Sen blir det afterwork i chatten. Han kommer aldrig bli sig lik igen :person_gesturing_no:

4 gillningar

Jag som växte upp med forum utan några emojis alls (tycker väl överlag att det är en onödig nymodighet när smileys fungerade utmärkt) känner att det är skillnad på hur man beter sig i en chatt och på en s k digital anslagstavla.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT-inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Nästan 200 inlägg om hur man ska använda emojis på ett forum, vet inte riktigt vilken emoji jag ska välja som reaktion på det!

9 gillningar

Välj någon som passar. :cowboy_hat_face:

4 gillningar

De smälter ihop rätt mycket i funktion och stil. Det är längden på poster lite, men det blir mer och mer samma.

1 gillning

FFA tycker jag skillnaden är att en chatt är till för att läsas av de som är där just då (eller dyker upp någon gång i närtid), vilket delvis leder till att man får en annan ton, meddelanden med lägre informationsvärde är accepterade och att samma ämnen återupprepas.

Forumet är ju mer ett beständigt dokument där informationsvärdet per meddelande ska hållas ganska högt eftersom det kommer folk efteråt och vill sätta sig in och delta i en diskussion som kan ta flera veckor.

Att ni som deltar mycket i chatten (och hänger här varenda dag) tycker att gränserna håller på att lösas upp är förståeligt, men jag håller nog inte med.

3 gillningar

Kunde inte hålla mig från att läsa denna krönika och när jag gjort det tänkte jag direkt på vårt samtal här om emojisars vara eller icke vara och vilka om så…

7 gillningar

Håller med. Dessutom kan man bli lite trött på att all social interaktion ska rate:as genom antal reaktioner, kommentarer och uppvoteringar. Rent principiellt tror jag inte att jättebra för det sociala klimatet att så mycket fokus ska läggas på att värdera snarare än interagera.

Hos unga under 20 verkar det nästan också vara en plikt att gilla varandras inlägg i sociala medier. Skulle inte förvåna mig om det finns appar/plugins som kan sköta gillandet åt en.

2 gillningar