Förlustavdrag vid avnotering

Gissar att det finns en del som har strukit med i Intellego… Hur som haver, är det någon som vet om man kommer kunna göra förlustavdrag om aktien skulle tvångsförflyttas till ett AF-konto vid en eventuell avnotering?

Varför skulle den tvångsförflyttas till ett AF? och av vem? Förlusten uppstår ju där du har aktierna idag; ISK, KF el AF. Men det är bara AF som ger möjlighet till skattemässigt avdrag för ev förlust.

Du kan inte ha onoterade aktier på ett ISK, därför tvångsflyttar banken aktierna till ett AF.

1 gillning

Förlusten sker ju på ISK primärt. När aktien avnoteras så finns ett värde (eller inget värde) kvar.
När aktien säljs så räknas förlusten.

De aktier jag har haft på ISK i firmor som konkat har varit nolladen är de hamnade i AF-kontot och jag har inte sålt dessa avnoterade konkade bolag. Jag räknar med att värdet vid förflyttning på ett konkat bolag är 0 kr innan de flyttas från ISK. Dvs, finns ingen förlust i AF att göra, bara vinst.

Vid såna här stora händelser så brukar Skatteverket komma med info. Då får du ett anskaffningsvärde på AF som du kan använda om du lyckas sälja dom eller om de konkar.

Man skattar hela vägen ner till noll… Sedan igen på vinsten när det skuttar upp. Nice. Good deal :sweat_smile: :innocent: