Jag är anställd på ett företag där jag har en inneliggande bonus på 350 000kr.
Plockar jag ut bonusen försvinner mycket i sociala avgifter samt skatt.
Jag funderar istället om det är möjligt att företaget köper en förmånsbil till mig för bonusen (företaget är okej med det). Jag kommer betala lite extra skatt per månad för förmånsvärdet, och företaget betala lite högre sociala avgifter för mig.
Säljer jag bilen om ett år så kommer jag ändå få ut mer pengar på kontot, trots skatt på förmånsvärdet samt värdeminskning på bilen, kontra om jag plockat ut bonusen som ren lön.
Tänker jag rätt här eller finns det några fallgropar? Alternativa sätt?
Hur ser skatteverket på om jag t.ex skulle sälja bilen efter en vecka istället för ett år?
Hur köper jag ut bilen av företaget / genomför ägarbyte när den ska säljas? Den är ju betald med mina egna pengar.
Fast pengarna som den betalas med initialt är ju mina bonuspengar / lön. Borde det inte gå att skriva ett avtal där det tydligt framgår att bilen köps med min innestående pengar? Alternativt att bilen leasas på 1 år där hela bilens värde avbetalas under det året med min bonus?
Har du inte betalat marknadsvärde med dina beskattade pengar och sedan privat säljer bilen efter en vecka, så kommer Skatteverket att betrakta det som skatteplanering/skattebrott.
En bonus som du förväntar dig att företaget ska ge dig, är inte dina pengar. Det är företagets pengar och betalas till dig endast om företaget beslutar så. Först vid utbetalning blir det dina pengar. Den enda juridiska rätt du har till dessa pengar under tiden, är om du skulle driva en rättsprocess om att ha utsatts för bedrägeri. Om företaget går i konkurs kommer bonusen sannolikt aldrig utbetalas, eftersom det blir en lågt prioriterad fordring.
Med det sagt så tror jag att din idé kommer att fungera! Du äger inte bilen men kommer överens med företaget om att din bonus används till att köpa en bil som du förmånsbeskattas varje månad för användningen av. Räkna dock på förmånen - kanske är det mer värt för dig att istället använda pengarna till pension/lön och en flashig jobbkonferens i USA. Låt säga att du tar ut hälften av bonusen i lön - det täcker ett års avbetalning till en helt okej leasingbil.
Om jag väljer att ta bilen på avbetalning/leasing då? Där bilen fullbetalas på t.ex 2 år, med ett avdrag på min lön, företaget betalar inget för bilen. Då är bilen betald med mina pengar
Eller så köper bolaget bilen och du betalar förmån för den.
De 350 tkr används för att täcka leasingkostnad och arbetsgivaravgifter.
Ponera att leasing kostar 5000 kr per månad.
Ag på förmånen är 2000 kr p månad. Då räcker dina 350 tkr i 50 månader, givet att restvärdet är enligt kalkyl. Fast du avstår ju bonusen då och bilen är bolagets. Plus att du får skatta för förmånen. Borde väl bli okey? Sen om det är förmånligt eller ej…
Du kan inte undvika att betala skatt på en bil som företaget köper (med obeskattade pengar) och som du sedan nyttjar privat. Det finns ju en specifik skatt för detta som Skatteverket har fått i uppdrag att samla in. Om du undviker att skatta för en privat bilförmån, oavsett hur, så kommer Skatteverket att betrakta det som ett brott.
Den regelrätta vägen är personalbil och förmånsbeskattning. Det kan vara fördelaktigt men ganska marginellt.