Förmånsbil som missas

Hej,

Mitt första inlägg härinne. Har en fråga kring kostnaden för förmånsbil som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera och hoppas på att få lite råd här av er andra.

Jag har en förmånsbil i arbetet. Mitt företag har dock vid flera tillfällen missat denna på mitt lönebesked. Det står då ”Bilförmån 0kr” i lönebeskedet. Jag har påtalat detta för ekonomiavdelningen ett flertal gånger och sen har det funkat ett tag, men så missas den igen och igen. Gissar att det finns någon bugg i lönesystemet som gör att den missas.

Saken är den att nu har den blivit missad igen på senaste lönebeskedet och jag känner att ”fine för mig, jag kör gärna bilen gratis” och orkar inte längre tjata om detta. Oetiskt av mig möjligtvis, men det måste väl ändå ligga i arbetsgivarens intresse också att detta ska fungera tänker jag.

Nu till min fråga. Vad riskerar jag skattemässigt genom att inte påtala detta och bara köra på som om ingenting hade hänt? Eller är det företaget som får ta smällen när de själva missar?

Du riskerar att det förs på i efterhand och blir dyrt. Att tänka att det ska glömmas bort är teoretiskt möjligt men då bygger det sannolikt på att du säger upp dig och att de upptäcker detta långt senare. Att det kommer att gå till så är inte givet.

Skattemässigt så blir det problem med förmånsbeskattningen. När det gäller mot företaget så kan de hålla inne motsvarande summa i lön som de inte har dragit från dig tidigare.

När det gäller skatten så får du gilla läget, när det gäller företaget så blir det en ev tvist. Du kommer förmodligen förlora den om de har bra ombud då du varit medveten om att det är problem med just detta.
Nu vet jag inte hur stort företaget är, men har du möjlighet att prata med nån som inte är Ekonomi? Kanske HR då detta utsätter dig för framtida risker till följd av löneavdelningens slarv?

Är det ett mindre bolag kan man kanske gå direkt till VD/CFO. Men det kan skapa lite friktion om du eskalerar för hårt och för högt. Så kanske ta det som sista utväg.

Och är ert lönekontor internt eller externt? Är det externt så skulle jag dock eskalera detta ganska omgående.

Om din arbetsgivare inte sköter förmånsbeskattning som dom borde göra så kan du alltid fylla i rätt uppgifter själv på din deklaration, annars har du lämnat oriktiga uppgifter. Då riskerar du att behöva betala skatten plus ett tillägg på 40%

Är det ett seriöst bolag borde de väl ha rutiner för detta? Och lämna in nya rättade arbetsgivardeklarationer och skicka nya individuppgifter för dig.

Exempel förmånsvärde 5000 kr p månad
Bolaget: påförs AG med 31,42%, ca 1500 kr. Medges avdrag med samma belopp. Nettokostnad således ca 1500-300=1200 kr per månad.

Du:
Skatten på förmånsvärdet 5 000 kr. Har du marginalskatt på 50% således 2500 kr. Plus ev skattetillägg på 40%=1000 kr.

Annars får du ändra själv när du deklarerar.

1 gillning